Wouter-Yasmin.reismee.nl

Moskou

Beste mensen,

Hier dan ons eerste berichtje vanuit het onderhand al aardig koude Moskou! Morgen is alweer ons laatste dagje hier en dan beginnen we met de trans-Mongolië-express richting Irkutsk. Aangezien we in dit mooie hostel gratis WIFI hebben willen we daar nog graag even gebruik van maken.

Donderdagochtend 5:15 stonden de ouders van Wouter al op de stoep gedag te zeggen. Aangezien we vlogen vanuit Düsseldorf werden we gebracht door de ouders van Yasmin, Pieter ging ook mee! Tot aan de douane was het nog even ‘fingers crossed' of het Russische visum ook daadwerkelijk goed was... en gelukkig, dat was het! Nadat Wouter een volledige lichaamscontrole kreeg en zijn schoenen nogmaals extra door de scan ging, konden we dan eindelijk wachten op het vliegtuig dat onderhand al iets vertraagd was. Eindelijk rust.. wat we nu nog vergeten zijn, dat is dan jammer.. wat een heerlijk gevoel!
Op het vliegveld Domodedovo besloten we om de goedkoopste optie van vervoer richting Moskou te nemen: de expressbus naar één van de metrostations van Moskou (80 roebels / 25-30min). Wat an sich een prima optie was, zei het niet dat het al aardig spitstijd werd.. en ja, helaas kennen ze in Moskou ook file!! Wat hadden we anders moeten verwachten in een wereldstad met 15 miljoen mensen. Dus we zaten meer dan 1 uur met onze backpacks op onze schoot in een bus. Vervolgens moesten we met de metro verder en we waren heel blij met de tip van de ouders van Yasmin: tel het aantal metro stations wanneer je er uit moet, want dat Russische alfabet is in het begin geen touw aan vast te knopen! Dus op goed geluk zijn we in één keer goed aangekomen. We hadden er al wat over gelezen, maar de metro verbaasde ons enorm. Een gigantisch groot netwerk (300 km/ 500 treinen), waar de metro's 1 tot 1,5 min achter elkaar rijden. De metro die bij ons in de buurt is, gaat zo diep dat je 130sec op de roltrap staat! Daarnaast is de metro meer dan alleen een openbaar vervoermiddel, het was ook een socialistisch prestige object van de Sovjet-Unie en elk station heeft een eigen thema en zijn af en toe net kleine ondergrondse paleisjes. Aan dit openbaarvervoer systeem kan Amsterdam een puntje aan zuigen ;)
In het vliegtuig zaten we naast een Rus die nu in Duitsland woonde, ze gaf ons nog een paar tips waar we in ieder geval naar toe moesten! Waaronder het restaurant: Moe-Moe -> een zelfbedienings concept met traditioneel Russische gerechten met koeieninterieur! Ze had in het Russich een typisch drankje in ons dagboekje geschreven, wat we volgens haar in ieder geval gedronken moesten hebben! Nadat we het boekje onder de neus van een medewerker hadden gedrukt kregen we een groot glas met cranberry sap, iets wat de Russen kennelijk erg graag drinken want we zagen velen om ons heen hetzelfde drinken. Erg leuk en heerlijk gegeten. ‘s Avonds zijn we Moskou by night gaan bezoeken. Prachtig om al die gebouwen rond het Kremlin en het rode plein verlicht te zien!

Dag 2 in Moskou hebben we het Kremlin bezocht met al zijn mooie kathedralen en gebouwen. We hebben daar nog een groot museum bezocht (wapenkamer en diamantenfonds) waar werkelijk een kapitaal aan schatten van de tsaren is tentoongesteld. We kregen een audioguide waar alles haarfijn werd uitgelegd, een voorbeeld: een één of andere prachtige pot waar drie kilo goud in was geperst!
Vervolgens hebben we een rondje Rode plein gedaan en uiteraard in het grootste en duurste warenhuis ‘GOeM' een rondje gelopen. Een enorm groot en prachtig gebouw waar ze alle dure merken hebben, de grote warenhuizen in Milaan en Rome zouden hier nog aan kunnen tippen. Bij een leuk tentje wilde we onszelf trakteren op gebak en warme chocolademelk. Het was die dag rond vriespunt en het waaide flink, waardoor het dus erg koud was! Het gebak was heerlijk, maar de chocolademelk.. ze nemen de ‘hot chocolate' wel erg letterlijk.. we kregen een kopje met gesmolten chocolade! We konden zo met onze taart gaan chocoladefonduen, alhoewel dat natuurlijk niet de bedoeling was ;) Niet echt lekker om te drinken dus.. Maar we hebben het er gelijk afgetraind, doordat we verkeerd liepen. Achteraf bleek zelfs, dat we bijna een kwart van de ring van Moskou hadden gelopen! Erg handig een Nederlands reisboekje, waarin de straatnamen niet in het Russisch staan, maar vertaald zijn.. echt niet dat je daar nog iets van herkend op de Russische straatbordjes!

Vandaag hebben we de Universiteit van Moskou bekeken, voornamelijk erg lelijke gebouwen die ons doen denken aan de VU.. ;) maar het bevatte één prachtig oud gebouw wat voldeed aan het prototypische beeld van de sovjectarchitectuur. Daarna zijn we naar het Gorki-park geweest, het grootste en veelzijdigste park van Moskou. Wat aangelegd is als cultuur- en amusementspark voor de arbeiders. Helaas was het redelijk uitgestorven toen wij er waren, maar we hebben nog wel een ritje in een draaimolen gedaan waarbij we een aardig uitzicht over Moskou kregen. 's Avonds zijn we bij het oude circus van Moskou geweest, wat hier al sinds 1880 staat. Het was werkelijk waar een prachtige voorstelling! Wat af en toe wel zielig was waren de dieren.. bij binnenkomst al zat er een beer op een kruk met kettingen vastgemaakt, waarmee je op de foto kon. En ook verder in de show kwamen beren kunstjes doen, van rijden op een motor tot radslagen maken! Dat zou in Nederland absoluut niet meer mogen!

Nu hier ons laatste nachtje in het hostel (Godzillas), echt een prima hostel! Morgen tassen weer inpakken, Moskou voor de laatste keer induiken en na het eten richting de trein die om 21:25 vertrekt! Daar zijn we 4 nachten zoet mee en we verwachten daar geen WIFI te hebben ;) Dus even niet zoveel updates van ons!

Liefs, Wouter en Yasmin

Karina

Hoi Wouter en Yasmin!

Wat leuk jullie weblog! Ik hou 'm in de gaten!

Thea & Aldert

Hallo Wouter en Yasmin,

Leuk hoor dat reisverslag. Mooie foto's en jullie hebben dus al wat van Moskou gezien. Morgen gaat de reis verder begrijp ik met de trein.
Veel plezier, geniet er van.

groetjes
Thea en Aldert

Sufia

Dit klinkt als muziek in de oren.. Is er nog een Schouten die met mij op avontuur wilt? ;)

Veel plezier en let op jezelf he (oei, ik klink bijna als Wilma!)

liefs

Maarten en Joke

Hoi Yasmin en Wouter,

Ontzettend leuk om vanuit onze luie stoel met jullie mee te reizen. Heel veel plezier en we kijken uit naar de volgende verhalen en foto's.

fam. Brandsen

leuk om jullie verslag te lezen.
handig om de straatnamen te vertalen............maar goed, de caloriën zijn weer weg
geniet nog van je laatste dag Moskou en een goede reis met de trein
we hopen weer snel van jullie te lezen
liefs

Margriet

Hoi Yasmin en Wouter,

Leuk om jullie reis via de blog te volgen! Geniet van jullie lange, maar vast mooie treinreis!

xx Margriet

Robbert

Nice! leuk geschreven ook :)

Succes met de volgende trip!

xx