Wouter-Yasmin.reismee.nl

Yangshuo

Hier kunnen de foto's bekeken worden (via Picasaweb).

Na een uurtje in de bus gezeten te hebben vanaf Guillin, kwamen we aan in het regenachtige Yangshuo. We zagen in de Lonely Planet een leuk hostel dat gerund wordt door een Nederlands koppel. Het is 5 km buiten het toeristische centrum van Yangshuo zelf gelegen, in een klein dorpje midden in het Karstgebergte. Op de website: www.gigglingtree.com, zagen we hoe ze alles opgezet hadden. In de buurt van Yangshuo vonden ze een groot complex van authentieke traditionele boerenhuizen. Het gehele complex bleek wel 27 eigenaren te hebben. Na twee maanden overleg werd de overeenkomst gesloten door met een in rode inkt gedoopte duim het contract te ondertekenen (aangezien de meeste ongeletterd zijn) en daarna hebben ze deze cluster omgebouwd tot een mooi guesthouse.

Eenmaal aangekomen in het guesthouse regende het nog steeds en de voorspellingen waren niet veel beter... We dachten aan drie nachtjes in dit gebied wel genoeg te hebben, maar met alleen maar regen gaan we natuurlijk niet zoveel zien! De voorspellingen zouden voor de vierde dag een heel stuk beter zijn, dus we besloten wat langer te blijven!

Dag 1
Maar wat een heerlijke plaats om gewoon een keertje niets te kúnnen doen! Ze hadden een gezellige gezamenlijke ruimte met openhaard, internet en heerlijk eten! Dus op de eerste dag hebben we ons prima vermaakt met het verder regelen van de Tibet tour en verder een beetje niets doen... Aan het einde van de middag klaarde het toch een beetje op en besloten we maar met onze grote schoenen aan de blubber te trotseren en een klein rondje te lopen. We kenden het Karstgebergte natuurlijk al van de plaatjes, maar deze waren meestal met veel zonlicht... Maar we moeten zeggen dat deze aparte bergjes er in de mist en wolken ook heel mysterieus uitzien! De Giggling tree ligt dichtbij de Yulong River, een klein rustig riviertje tussen dit mooie gebergte. Hier hebben we een tijdje langs gelopen. Karstgebergte is moeilijk te omschrijven en foto's zeggen genoeg en zelfs meer.

Er waren natuurlijk meer mensen in het guesthouse die net als ons ook heerlijk niets aan het doen waren. Dus uiteindelijk werd het al snel gezellig en besloten we na het avondeten een filmpje in de DVD kamer te bekijken samen met het Engelse koppel: Asia en Declan.
Aangezien het guesthouse wordt gerund door een Nederlands koppel, waren er op de menukaart ook een paar typische Nederlandse gerechten te vinden! Zoals hutspot, maar ook grootmoeders appeltaart! Oeh, heerlijk :)

Dag 2
We worden wakker en ja hoor... regen, regen en regen! Maar nog steeds genoeg te regelen voor de Tibet tour, dus eigenlijk best prima! Waarom reageert niet gelijk iedereen op de mail, scheelt ons weer wachten! Halverwege de middag werd het weer toch wat beter en hebben we fietsen gehuurd en besloten we naar Yangshuo te gaan. Eenmaal aangekomen begonnen we onze zoektocht naar een zwembroek voor Wouter! Hij was die vergeten (prutser) en de volgende dag was ons plan om naar een grot te gaan, waar ook een warmwaterbron en modderbaden te vinden waren! Dus dan heb je toch echt wel iets nodig! Maar na de zoveelste winkel, moesten we concluderen dat het niet veel meer zou worden dan een relatief strakke, kleine zwembroek! En ja een hele mooie blauwe met sterretjes is het geworden, veel plezier Wouter ;)
Leuk fietstochtje en Yangshuo zag er ook leuk uit, maar zeer toeristisch. Dus we waren blij dat we in de Giggling Tree in de middle of knowhere verbleven! s' Middags geluncht in Yangshuo en ja hoor, Yasmin wéér aan de vis! Dit keer het typische gerecht van hier: beer fish! Een lokale vis in een lekker sausje.
Na het eten was het plan om naar een mooi uitzichtspunt te fietsen, maar al snel voelden we weer druppels vallen... Yasmin zag een paar mooie paarse regenjassen. Eigenlijk waren het meer capes, die helemaal over je tas en voorkant van je stuur kunnen. Het ziet er niet uit, maar ach iedere Chinees fietste er hier mee rond! En na tien minuten waren we zwaar dankbaar dat we ze hadden gekocht! De regen viel weer met bakken uit de lucht en we moesten nog minstens een half uur fietsen voordat we thuis waren...

Eenmaal terug in het guesthouse ontmoette n we twee nieuwe reizigers vanuit Australië: Elisabeth en Tristan. Na het eten zijn we met z'n zessen weer een filmpje wezen kijken en spraken af om de volgende dag met z'n allen naar de grotten te gaan.

Dag 3
Met z'n allen naar de ‘Water Caves'. Het regende die dag dat het zeikte, dus we hadden de perfecte dag uitgezocht aangezien alles binnen in de grot is! Met een klein bootje voeren we de grot binnen, maar af en toe was dat erg krap... niet hoger dan een halve meter boven het water. Dus flink oppassen dat je je hoofd niet stoot! Eenmaal binnen een leuke wandeling tot diep in de grot waar een water pool was. Dit wat er was errrg koud! Maar stoer dat we zijn, allemaal er in geweest... zelfs Yasmin na lang aandringen van iedereen :P Vervolgens op naar het modderbad, dat blijft toch altijd een leuke ervaring! Knor, knor! En tot slot heerlijk opwarmen in een warmwater bad, heerlijk relax!

Uiteraard 's avonds weer met z'n allen een filmpje bekeken!

Dag 4
De volgende dag was het precies zoals voorspeld was helemaal opgeklaard! Blauwe lucht en volle zon :) Tijd om het populaire boottochtje over de Li River te doen! Een riviertje dat rustig tussen het mooie Karstlandschap stroomt. Met een bamboebootje (stiekem waren het gewoon Pvc-buizen) zijn we samen met het Engelse koppel rustig stroom afwaarts gegaan vanaf Yangdi naar Xinping. Op het eindpunt is de bekende plek van de foto die op het 20 Yuan bankbiljet staat en ja, dat is zeker een mooi punt!
In Xinping nog een lokaal marktje bezocht en we dachten hele lekkere koekjes te hebben gekocht, maar net zoals de snoepjes in Beijing, niet te eten... Na de lunch zijn we met de bus terug richting Yangshuo gegaan. Deze avond zou onze laatste avond zijn voordat we met de trein richting Lijiang zouden vertrekken en dus de laatste avond met de Australiërs en de Engelse. Deze avond een keer geen filmpje bekeken, maar Chinese monopoly gedaan! Gewoon monopoly, maar dan geen Kalverstraat etc., maar de Bund in Shanghai. Uiteraard won Wouter natuurlijk glorieus, tja wanneer niet met monopoly... ;)

Dag 5
Op naar Lijiang! Na afscheid van iedereen genomen te hebben, hadden we een lange reis voor de boeg... Met de bus richting Guillin, dan met de nachttrein naar Kunming en tot slot met de bus naar Lijiang. In de trein kwamen we nog een Chinees tegen, kon geen woord Engels, maar uiteindelijk toch een leuk gesprek mee gehad.

karlijn

Yasmin en Wouter!! Wat leuk om weer al die verhalen van jullie te lezen en mooie foto's!! Word wel een beetje jaloers hoor, want wat doen jullie toch toffe dingen!! Blijf onwijs genieten :)! Liefs karlijn

Fam Brandsen

wat een mooi verhaal weer, fijn dt het de 4e dag regenloos was, niet voor niets gewacht dus
hoe spreek je nu met een Chinees die geen Engels praat? (hij sprak zeker Frans ;)
liefs