Wouter-Yasmin.reismee.nl

Guangzhou

Zo weer in China, nu de meer westelijke kant van China bezoeken!

Guangzhou beschouwde we meer als een regel- en uitrustplaats. In eerste instantie wilde we maar één dag overnachten om vervolgens naar Yangshuo af te reizen. Maar we zijn toch twee nachten gebleven in RiverSide YHA hostel. In Hong Kong hadden we namelijk ons eerste reis-moe-dipje... we zijn onderhand al een tijd op weg en het ‘vakantiegevoel' is veranderd in een meer ‘reisgevoel'. En normaal als we op vakantie gaan, dan willen we er alles uithalen wat er in zit, maar dat is natuurlijk niet in bijna 8,5 maand vol te houden! Dus dat ritme moeten we een beetje zien te veranderen... Af en toe moet je ook een keer een weekend hebben ;)

We besloten lekker uit te slapen en verder niet veel anders te doen dan een globale planning voor deze maand in China te maken en te beginnen met onze zoektocht op internet naar tours in Tibet en eventuele reisgenoten. In Tibet kom je alleen binnen met de zogenaamde Tibet-permit en verder ben je verplicht een guide bij je te hebben. Dat komt er dus op neer dat je voor de gehele tibettour een guide en driver moet betalen. Dus wat extra reisgenoten waren zeer welkom, natuurlijk niet alleen voor de kosten maar ook voor de gezelligheid!

Verder zaten we opgescheept met de Lonely Planet van Hong Kong/Macau en nog wat andere kleine souvenirs. Aangezien we alle LP's graag willen houden zijn we weer langs het postkantoor gegaan en hebben voor een klein bedrag een dikke enveloppe met zeevracht naar Nederland gestuurd. Nu maar weer hopen dat het allemaal aankomt...

De periode voordat we aankwamen in Guangzhou waren hier de Asia Games (soort van Olympische Spelen, maar dan voor Azië) en op dit moment waren de para-games bezig. Dat betekende voor ons, eindeloos veel extra controles overal en immense drukte, vooral bij het treinstation! Maar we wilden toch een treinticket regelen om naar Yangshuo te gaan, dus op de drukte in... In ons beste Chinees en met behulp van de handige Chinese treinen app van Wouter z'n iPod (met Chinese tekens) is het ons weer gelukt om een ticket te bemachtigen.

s' Avonds hebben we een bezoekje gebracht aan Shamian Island, waar we heerlijk gegeten hebben. Dit eilandje is bijzonder om z'n mooie gebouwen en groene oasis. Het was in 1859, na de tweede Opium War, verworven als een buitenlandse concessie. De Britten en Fransen hebben in de 19de eeuw hier hun warenhuizen gebouwd en dit terrein was voor lange tijd verboden voor de Chinezen. Aangezien het al donker was, besloten we de volgende ochtend terug te komen om nog eens een kijkje te nemen, prachtige gebouwen met keurige straten en grote bomen. Verder waren er ook nog twee mooie kerken te vinden.

Verder zag de stad er op het eerste gezicht wel erg leuk uit, vooral in het donker. Er loopt een rivier midden door de stad en 's avonds waren bootjes en de gehele kade inclusief bomen leuk verlicht! Net een sprookje! Overdag veranderde dit in een andere bijzonder fenomeen: smog die de hele stad roze kleurde. We hadden gelezen dat er vlak voor de Asia Games een hoge toren ‘Canton Tower' was geopend, deze zagen we al mooi verlicht zijn vanuit de bus. De toren is ontworpen door de Nederlandse ontwerpers ‘Mark Hemel' en ‘Barbara Kuit' en heeft zijn naam gekregen aangezien Canton de traditioneel Europese naam van de stad was. Dit is de hoogste toren ter wereld, namelijk 600m. Met deze smog hebben we maar besloten om deze hoge toren over te slaan, veel geld voor erg weinig uitzicht...

De laatste dag zijn we weer een nachttrein ingesprongen om richting Guillin te reizen. Om vanaf daar met de bus naar onze volgende bestemming: Yangshuo te gaan. Op naar het hostel met Nederlandse eigenaren: The Giggling Three.

Omi/opa Piet

dag beste mensen,
fijn weer een ooggetuige verslag van jullie te mogen lezen,waardoor wij eigenlijk meereizen,zonder er vermoeid van te worden.
jullie doen de verzending gelukkig ook wat in termijnen(dit was 12 december);dus alweer 2 maanden geleden!
jullie willen jullie thuisfront kennelijk niet overladen.
de computer in jullie"bovenkamer"moet wel een enorme opslagcapaciteit hebben om dat allemaal te verwerken;gelukkig zijn er dan de blijvende foto's.
bij ons alles naar wens;de ene begrafenis na de ander,maar dat hoort er bij als je zo oud wilt worden.
vanmorgen(op een begrafenis!)sprak ik iemand dat zondag met je ouders in Trier in de kerk had gezeten!
ook hier:small world!
mensen,blijf genieten!
gezegende reis verder.
groetjes van ons beiden.
Omi/opa Piet

Fam Brandsen

Leuk om weer een verhaal te kunnen lezen
de foto's die je laatst toonde waren ook schitterend zeg, af en toe net sprookjes taferelen, geweldig
Geniet ervan
we kijken uit naar het volgende verhaal + foto's
liefs,