Wouter-Yasmin.reismee.nl

Chengdu

Nihao!

Klik hier voor alle foto's weer op Picasaweb. Er komen nog een paar foto's bij van Chengdu, maar die zien jullie vanzelf daar wel verschijnen.

Chengdu is de laatste stop in ‘China' voor onze reis naar Tibet. We waren vanaf Guangzhou al bezig om een reisgezelschap samen te stellen om zo een groep te vormen voor de reis in Tibet. Uiteindelijk hebben we nog zes andere gevonden via internet (voornamelijk m.b.v. het forum van Lonely Planet, Thornthree): één Amerikaan, één Fransman, één Duitser en drie Nederlanders. Dus we kunnen precies twee jeeps vullen, scheelt toch weer een paar honderd euro en het is natuurlijk ook erg gezellig! De drie Nederlanders, de Fransman en de Duitser gingen al twee dagen eerder al naar Lhasa (hoofdstad van Tibet), dus die zouden we daar pas tegenkomen. De Amerikaan hopen we misschien al in Chengdu en anders in de trein tegen te komen... Na al die dagen regelen begint het toch wel te kriebelen... we kijken erg uit naar Tibet, maar eerst nog even genieten van kerst in Chengdu :)

Het vliegveld van Chengdu lag een behoorlijk end buiten de stad en aangezien we na 23:00 pas aankwamen, hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de airport-pick-up die het hostel (Mix hostel) voor ons heeft kunnen regelen! De lieve man stond netjes met een briefje met onze namen erop te zwaaien en bracht ons in no-time richting het hostel. Nadat we de zoveelste rondweg hadden gepasseerd, werd ons wel duidelijk dat Chengdu een grote stad zou moeten zijn.
Eenmaal aangekomen in het hostel zagen we een mooie kerstboom, een hoop ballonnen en flesjes bier her en der staan. Wat bleek, tot onze grote teleurstelling, dat de Christmas Party al op kerstavond was! En dus niet op eerste kerstdag zelf... Maar het was al na twaalven en feestje was onderhand al aardig uitgestorven, dus dat was wel jammer! Maargoed, dan maar lekker naar bed gaan en morgen heerlijk uitslapen voordat we een lekker kerstontbijtje gaan nuttigen ;)

Chengdu
Nu wat nuttige informatie over het stadje Chengdu.
Chengdu is ook weer een grote stad met zo'n 4,1 miljoen inwoners. Het is de vijfde dichtstbevolkte stad, maar schijnt wel vaak als één van de meest leefbare stad van China te zijn. De grote metropool rondom de stad bevat zelfs 13 miljoen mensen en groeit nog steeds snel. Verder is deze stad redelijk ‘groen', er zijn namelijk vele parken te vinden. Het gebied staat bekend om z'n meest spicy hot-pot van China, erg populair! Maar dit hebben wij maar overgeslagen... weet niet of we dat overleefd zouden hebben ;) Chengdu heeft lange tijd sterke politieke macht gehad, omdat ook deze stad erg strategisch op de zuidelijke zijderoute lag. En een ander interessant feitje is dat in Chengdu als eerste van de wereld papiergeld maakte. Wat meer recent, in 2008 heeft er een grote aardbeving plaatsgevonden (90km buiten Chengdu) van 7,8 op de schaal van Richter met 70.000 slachtoffers en 4,8 miljoen werden dakloos! Nu, twee jaar later is daar eigenlijk niet heel veel meer van terug te zien. Op enkele plekken zie je wel terreinen waar hard gebouwd wordt, maar het centrum is zo goed als gerestaureerd.

Dag 1
Kerst! Heerlijk uitslapen, een keertje nergens verplichtingen en een keertje geen planning hoeven maken waar we bij wie en hoe laat we aanwezig zijn! Maargoed wat wel te doen met kerst in China? Kerst is niet heel groots hier in China, alleen enige commercieel geneuzel her en der. Dus gourmetten zit er niet in en een varkenshaasje is ver te zoeken... we besloten maar een dagje gewoon lekker niet veel te doen. Lekker ontbijtje, beetje kletsen met andere gestrande reizigers die met het zelfde gevoel zitten en uiteraard 's avonds even met de familie in Nederland bellen via Skype!
's Middags besloten we toch nog een kijkje te nemen in Chengdu en lokaal een rondje te lopen. Verderop horen we veel muziek en daar stuiten we op een commercieel kerstfeestje. Verklede mensen, kerstmuziek en dingen die verloot werden. Verderop zagen we een lekker bakkertje en aangezien brood iets is wat we toch wel missen gingen we daar naar toe. Een heerlijk broodje in de vorm van een kerstboom gekocht!! Verderop was nog een Carrefour te vinden (ja ja ook die is her en der in China te vinden!). Na lang zoeken vonden we in deze grote winkel van die leuke rode kerstmutjes, om toch nog een beetje in de sfeer te komen! Verder viel ons op dat er nu al een hele afdeling vol met rode rotzooi voor het Chinese Nieuwjaar te koop was. Jammer dat we dat festijn hier missen, want dat moet waarschijnlijk heel groots zijn!
Vervolgens lopen we door naar het bekende plein van Chengdu (Tianfu Square) waar een groot beeld van Mao te vinden is. Sinds ongeveer drie maanden rijdt er een metro door Chengdu. Tot nu toe alleen nog maar lijn 1 van noord naar zuid, maar er zullen er snel meer volgen. Uiteraard even checken of die mooi gemaakt en we nemen de metro terug richting ons hostel.

s' Avonds bellen met de familie! Erg leuk, want de hele familie van Wouter was op bezoek bij z'n ouders. Dus we zagen iedereen in één keer! We hadden onze kerstmuts op en zaten lekker in onze kamer met de laptop. Ons lieflijk kamertje, prachtig op z'n Chinees in het rood geschilderd riep toch wat vragen in Nederland op: of we in een bordeel zijn? Hé Robbert ;) Ook met de ouders en broer van Yasmin gebeld en zo kregen we toch nog een beetje kerstgevoel!

Dag 2
Tweede kerstdag! Lang genoeg geluierd... vandaag een paar leuke dingen op de planning. We stonden vroeg op om met een excursie (geregeld vanuit het hostel) naar het: ‘Giant panda breeding research base' te gaan. Hier zijn ongeveer 50 reuzenpanda's en rode panda's. Dit centrum heeft als voornaamste doel om deze beesten die weerzin voor seks hebben te laten voortplanten en vervolgens de ieniemienie baby's die er uit komen veilig van mama te stellen! Die lompe beesten weten mijn god niet wat ze met zo'n kleintje moeten doen en je zag ook filmpjes dat ze er gewoon mee gaan ‘spelen' (meer heen en weer slaan). Van maart tot mei is de ‘falling in love period' en dus zagen wij nog kleine panda'tjes rondhuppelen in een speciaal hokje, erg schattig. Verder was er nog een interessant filmpje over de panda's.

Er leven op dit moment ongeveer nog maar 1000 Giant panda's in het wild. Deze beesten voeden zich puur en alleen door het eten van bamboe. Je zou denken dat dit ‘armoedige' voedsel nooit genoeg voedingstoffen voor een panda verschaft, maar deze beesten zijn door de tijd heen dusdanig aangepast vanwege het veel voorkomen van bamboe in zijn leefomgeving, dat ze er genoeg aan hebben. De aanpassing betreft niet alleen zijn metabolisme, maar ook zijn ‘duim' om bamboes te strippen en takjes te manipuleren met z'n handen. Ook interessant om even uit te leggen, is waarom de panda's nou uitsterven: Eens in de 25 jaar gaan de bamboes in de bloei en zijn ze niet eetbaar voor de panda's. In die periode sterven de panda's bij bosjes. Ze moeten op dat moment eigenlijk een nieuw gebied zoeken waar ze zich kunnen voeden, maar door de steeds verdere fragmentatie (door steden, etc.) van hun natuurlijk gebied zijn nieuwe voedingsgebieden beperkt. De overheid van China heeft nadat dit steeds meer de aandacht van de wereld kreeg besloten om elf pandareservaten op te zetten en het verboden om te jagen op deze beesten. Maar of het echt effectief is? Misschien kunnen ze beter meer moeite steken om de natuurlijke habitat van deze beeste te verbeteren.
De panda's waren erg leuk om te zien en jeetje wat zijn die Giant Panda's groot en lomp zeg! Heel bizar dat zulke logge beesten dan wel weer hele fijne handbewegingen kunnen maken om het bamboe te eten. De rode panda's leken eigenlijk net op vosjes, die waren ook erg schattig om te zien.
In de avond hadden we met twee Nederlanders en iemand uit Australië afgesproken om naar het Sichuan Opera te gaan. Niet een opera zoals jullie nu in gedachten hebben, maar één met muziek, dans, komedie, vuurspugen en de famous act: face changing! Waarbij mensen maskertjes dragen en in een fractie van een seconde een nieuw maskertje weten op/af te doen! Zag er erg spectaculair uit!

Al met al een hele leuke tweede kerstdag gehad en Kerst dus met een goed gevoel afgesloten!

Dag 3
Alweer de derde dag in Chengdu, maar eigenlijk nog weinig van de stad zelf gezien. We besloten een grote tempel dichtbij ons hostel te bezoeken, de Wenshu Temple. Dit is Chengdu's grootste en best bewaard gebleven Boeddhistische tempel. Mooie tempel om te zien met ook een mooi park eromheen, als een oase van rust in de drukke stad.
Helaas hebben we geen varkenshaasje met kerst kunnen bemachtigen, maar we vonden wel de famous ‘Rabbit head' om lekker aan te knabbelen. Vooral de hersenen schijnen erg lekker te zijn, maar die hebben we maar overgeslagen! Na een paar kleine stukjes en wat lollige foto's met het schedeltje vonden we het wel mooi geweest :P Zo lekker was die nou ook weer niet...
Verder nog een rondje door het centrum en de straatjes rondom de Wenshu Temple gelopen. Deze ‘oude' buurt is herbouwd na de aardbeving en is vol met smalle straatjes met theehuisjes, snackstalletjes (zoals de ‘Rabbit head'). Leuk om te zien.

Speciaal voor Wouter hebben we een uitje georganiseerd naar een Zweeds restaurant, waar ze heerlijke Zweedse gehaktballetjes met cranberrysaus en cranberry sap serveren. En uiteraard een heerlijk toetje van chocolade en almond. Waar o waar zal dit zijn? Ja ja, ook hier in China hebben ze de IKEA! Na een kort rondje te hebben gelopen en tot de conclusie zijn gekomen dat het precies hetzelfde is als in Nederland was het alweer 14 uur geworden en dat betekent 50% korting op de Zweedse gehaktballetjes! Snel daarna naar het hostel om onze lieve vriend van Windhorse tours te zien, hij had nog twee treinkaartjes voor ons en een kopie van de Tibet permit. Beide hebben we nodig om in de trein in te geraken.

Dag 4
Vandaag met de bus naar Leshan. Hier huist 's werelds grootste Boeddha ter wereld, met vingernagels die groter zijn dan de gemiddelde mens.
Om Grand Buddha in het plaatsje Leshan te bezoeken moesten we de bus pakken, een ritje van ongeveer twee uur. 's Ochtends eenmaal bij het busstation aangekomen en een ticket te hebben gekocht, moesten we nog even wachten voordat de bus vertrok... De vertrektijd naderde en wij baande ons een weg richting de bus, maar dan probeert een Chinees mevrouwtje van de bus ons in driftig Chinees iets duidelijk te maken. Geen idee waar ze het over heeft! Al snel duikt ze de bus in en komt er met een ander Chinees meisje uit, deze kan gelukkig wel Engels. Ze legde uit dat er op dit moment heel veel mist was en dat de snelweg hierdoor was afgesloten. Dus we hadden twee opties, óf net als de anderen in de bus wachten en zien wanneer de bus vertrekt, óf (en dat raadde ze aan) lekker een dagje wat anders doen en het vanmiddag of morgen opnieuw proberen. Maargoed, morgenavond vertrekken we naar Tibet en daar moeten we nog genoeg voor regelen... dus vandaag was onze enige en laatste kans. Dus we besloten plaats te nemen in de bus onder het motto, we zien wel! Na een half uurtje kwam onze vertaalmevrouwtje weer naar ons toelopen en legde uit dat de bus ging vertrekken, maar bij de laatste stop voor de snelweg ging wachten totdat deze weer open zou gaan. Nouja, oké.. hopelijk duurt het allemaal niet te lang ;) Maar hoe bizar, een weg afsluiten omdat er te veel mist is! Naja, misschien is doorrijden nog wel veel erger!? Eenmaal aangekomen bij de laatste stop, staan we daar met minstens 50 andere bussen te wachten. We kunnen een beetje rondlopen, maar niet te ver van de bus anders vind je hem nooit meer terug (wat was het busnummer ook alweer?)! Na weer een half uur schijnt de snelweg weer geopend te zijn en kunnen we dan eindelijk naar Leshan vertrekken. Al met al met twee uurtjes vertraging aangekomen, maar nog genoeg tijd om de Grand Buddha te bekijken!
Eventjes omhoog klimmen, maar dan... wat een immens beeld, gebeeldhouwd uit een klif langs een rivier. Het beeld is 71 meter hoog, zijn oren zijn 7 meter, zijn schouderbreedte is 28 meter en zijn grote teen is wel 8,5 meter lang! Groot dus... In 713 na Christus is het project gestart en 90 jaar later was het gereed. Het is gebouwd met de gedachte dat Boeddha de ruige rivieren rustig houdt en de bemanning op boten zou beschermen. Je kon de Boeddha op twee manieren bekijken: boven aan ten hoogte van zijn hoofd en via een steile trap in de klif die langs de Boeddha naar beneden ging beneden. Erg groots en indrukwekkend om te zien!

Verderop zijn we bij het vissersplaatsje nog wezen eten. Ja ja, Yasmin ging het weer is proberen. We konden ‘onze' vis vers uit een bakje met wat uitzoeken, waar die nog rustig zwom en van nog geen kwaad bewust was. De visser had een handig touwtje aan zijn bovenste vin vastgemaakt, dus dat was makkelijk uit het emmertje halen. Heerlijk klaargemaakt in een zoetzuur sausje was ook dit visje weer erg lekker!

Dag 5
Laatste dagje in Chengdu en vanavond pakken we de trein richting Tibet. Nu nog even de laatste dingentjes regelen voor de toer. We hoorde dat het 's nachts in Tibet toch wel erg koud kon worden, met name tijdens de overnachting bij Everest Base Camp (aangezien daar geen elektriciteit, etc. aanwezig is). Dus besloten we twee slaapzakken te gaan scoren. We zijn in Nepal ook van plan een trekking in de bergen te doen en dan hebben we ze tenslotte ook nodig, dus het kon geen kwaad ze zelf te kopen in plaats van te huren. Tegenover de Ikea hadden we nog een Decathlon gezien, dus hoppa daar heen! Mooie oranje slaapzakken gescoord en uiteraard 's middags nog één keer bij de IKEA geluncht. Tja, Chinees is lekker, maar die Zweedse gehaktballetjes zijn ook errrg goed ;)

Omdat we twee dagen in de trein zitten, hebben we nog wat eten geregeld voor in de trein en voornamelijk voldoende drinken. Het schijnt dat hoe hoger je zit, hoe meer water je nodig hebt.
Tegen de avond vertrekken we naar het treinstation. Eindelijk de trein naar Tibet, hopelijk hebben we een leuk reisgezelschap en kunnen we de Amerikaanse dame vinden op het station... En hoe zat het ook alweer met hoogteziekte? Iets met snel ademen en zuurstofflessen? De trein gaat over een pas van boven de 5000 meter, als dat maar goed gaat... Stay tuned, volgend verhaal meer hierover ;)

Everdine

Dat was weer een heel ander verhaal dan Lijiang....
De contrasten in China zijn groot !

Maarten

Weer met plezier gelezen. Gelukkig zitten juliie niet in het gebied waar demonstraties zijn.

Fam. Brandsen

ja, dat was leuk, jullie met kerstmutsen op in een rode kamer........
leuk om elkaar te zien en te spreken natuurlijk
Waar zijn jullie nu?

Omi/opa Piet

hallo globetrotters,

dat was weer een heel verhaal,dat ons de gelegenheid gaf om via jullie ogen China wat beter te leren kennen.
maar wat ons toch benieuwt is,waar jullie op dit ogenblik rondtrekken.
zijn jullie intussen al in Tibet aangeland?we hebben jullie reisschema niet paraat,maar we dachten dat wij er in onze verwachting niet ver naast zitten.
wij genieten hier van wisselvallig weer;dan weer wat vorst,dan weer wat regen en dan weer wat zonneschijn;een echt Hollands weertype dus.
blijf genieten en blijf ons van jullie avonturen op de hoogte houden.
groetjes van de oudjes van het Hofje in Harderwijk