Wouter-Yasmin.reismee.nl

Treinreis Moskou - Irkutsk

Hoi iedereen,

Deel 1

Hier zitten we dan.. op ons gemakkie in de trein lekker naar buiten te kijken. Wat we op dit moment zien? Voornamelijk sparren of dennenbomen of iets dergelijks, die heel licht besneeuwd zijn.. beetje een kerstkaartidee. En soms duikt er een knal oranje boompje uit, nog een restant van de herfst, dat het plaatje helemaal afmaakt. Zo af en toe een prachtig wijds uitzicht met in de verte een dorpje en soms rijdt de trein vlak langs een dorp.
Het is hier nu 10:45 en we hebben al 3 stops achter de rug. Waarvan eentje echt meegemaakt, die van 10 uur. De rest van de nacht redelijk goed geslapen, in ieder geval niets gemerkt van de 2 tussenstops (Yasmin dan). We zitten nu 13,5 uur in de trein, nog 62,5 uur te gaan! Met zo'n 60km/uur waggelen we rustig verder naar onze eerste eindbestemming: Irkutsk. Genoeg tijd voor ons om wat meer over deze bijzondere trein te lezen.
Gisteravond 21:25 vertrok de trein en dat was gelijk ook ons laatste dagje Moskou. We hebben lekker rustig aan gedaan: om 12uur uitchecken, vervolgens behoorlijk wat boodschapjes gedaan om mee te nemen voor in de trein (noedels / soepjes / thee / chips / nootjes / chocolade / etc.). We hebben hier namelijk wel de mogelijkheid om(kokend) heet water te tappen. Natuurlijk beschikt de trein ook over een restauratiewagon, maar we wilde daar niet volledig afhankelijk van zijn! Vervolgens hebben we nog een bezoekje aan het Historisch museum gewaagd, door het winkelcentrum gewandeld om tot slot richting ons hostel te gaan waar we onze spullen tot in de avond gelukkig konden stallen. Eenmaal op het treinstation aangekomen was het even zoeken naar de juiste trein.. er waren kennelijk verschillende soorten stations met ieder eigen borden.. en als er dan een trein die ook om 21:25 vertrekt op een bord staat, maar kennelijk niet het goede station is wordt het toch wel erg verwarrend. Echt een lekker stressmomentje voor Yasmin, die blijft maar wild heen en weer rennen op zoek naar de juiste trein. Wouter blijft rustig en zegt dat we nog 40 minuten hebben voordat de trein vertrekt en zover kan het toch ook zijn (haha jahoor Wouter :P). Maar we hebben de trein gevonden, hij stond al klaar dus we konden gelijk naar binnen. De trein rook naar zo'n typische lucht van een stoomlocomotief, prachtig!
Wagon 7, bedplaatsen 3 en 4. In het boekje hadden we al gelezen dat bij de ingang een provodnik ons zou opwachten. Iedere wagon heeft een eigen provodnik: een soort conducteur, maar deze regelt alles voor wat er in de wagon moet gebeuren. Zorgt dat de bedjes netjes klaar staan / zorgt dat iedereen een uur voordat je er uit moet gewaarschuwd wordt / in ieder geval, je kunt voor alle vragen bij haar terecht. Maarr, ze spreekt geen woord Engels!! Erg handig, maargoed met het point-it boekje en handen en voeten komen we er ook wel uit.
Eenmaal de trein binnengekomen zijn we stom verbaasd, wat een luxe! Heel anders dan wat we in de boekjes hadden gelezen. Het eerste traject hebben wij gekozen voor 1e klas, het is 4 nachten en zo heb je nog enigszins privacy (verschil is, in 2e klas zit je met 4 personen in een coupé). Maar wat blijkt, deze wagon komt uit 2008! We hebben 2 bedjes / tafeltje / tapijtje / een schoon raam (overal stond dat je doekjes en schoonmaak middel moest meenemen wilde je goed naar buiten kunnen kijken) / een lcd scherm met drie Russische zenders / eigen stopcontact! Ook zien de 2 wc's/washokjes aan het einde van onze wagon er erg netjes uit. Alleen na een uurtje wordt het erg warm in de trein, buiten is het rond het vriespunt, maar binnen een ‘lekkere' 24 graden. Wouter gaat met z'n thermometertje naar de provodnik om kenbaar te maken dat het toch wel erg warm is, de vrouw lijkt het te begrijpen, wappert een paar keer met d'r handen en nu maar hopen dat het koeler wordt... Ondertussen is Wouter de andere wagons aan het verkennen, onze wagon zit ergens in het midden van de trein, achter ons zijn ook nieuwe treinstellen met tweede klas (4 personen in een coupe) en ook iets wat op de derde klas lijkt (heel veel bedden in een open ruimte en af en toe een tafeltje). Meestal kan je tussen twee wagons in roken, erg handig voor de rokers, minder handig voor de mensen die van de ene naar de andere wagon gaan ;)
De wagons voor ons zijn een stuk ouder, het ziet er ongeveer hetzelfde uit, alleen hebben wij een aluminium waterkoker en de oude heeft er één van gietijzer. In de oude wagons is het een stuk kouder dan in de nieuwe wagons, dat dan weer wel... Ondertussen terug gekomen in wagon 7, een graadje warmer, 25 graden. Toch maar weer eventjes langs de provodnik, ze begreep dat de ‘tempraturo' nog erg hoog was, ze gebaarde dat het centraal geregeld werd en zij er verder niets aan kon doen, wel begon ze snel naar onze coupe te lopen en verwoede pogingen te doen om ons raampje open te krijgen. Dat ging nogal moeilijk want de vergrendeling zat er nog op en zij kon dat vanaf haar hoogte niet zien ;) Uiteindelijk was het raampje open en konden we weer afkoelen.

We gaan vandaag maar is op verkenning binnen de trein (oftewel verder dan onze eigen wagon), kijken of we nog wat gezellige mensen kunnen vinden en of de restauratiewagon goed te vertoeven is!

Deel 2

Alweer woensdag, de laatste dag in de trein voordat we in Irkutsk zijn!
Het is hier nu 10:34 en we zijn vandaag alweer voor de derde keer voorzien van een ontbijtje: een airline style breakfast! Maandag kregen we dat voor het eerst.. we lagen nog heerlijk te pitten toen er op de deur werd geklopt en we 2 bakjes en 2 sapjes (tropicana, 2e dag Bavaria bier!) in ons handen gedrukt kregen! Met mijn (Yasmin) halfslaperige kop probeerde ik te vragen of het inclusief was, maar ze liepen zo resoluut naar het volgende coupeetje dat ik het maar voor lief liet. Wouter had z'n oordoppen nog in, dus die had sowieso niets door! Aan het einde van de ochtend kwam er weer een miep van de restauratiewagon, met een lijstje in het engels wat er te eten was en waar we dus uit konden kiezen. Aangezien we zelf flink inkopen hadden gedaan wilde we niet uitgebreid in de trein gaan eten voor veel te veel geld. Maar in het Engels vragen of het inclusief was of hoeveel het koste, dat lukt niet.. ze spreken écht geen woord Engels! Dus dan maar ons point-it boekje erbij, plaatje met geld erbij gezocht en toen begon ze hevig nee te schudden! Duss zou het dan toch inclusief zijn? Gister weer voorzien van een heerlijke maaltijd en dan bedoelen we ook echt lekker: broodjes / salade / maaltijd! Vandaag zal dat de laatste keer worden, dus op hoop van zegen dat we op het einde geen enorme rekening krijgen, want veel roebels hebben we niet op zak :P

Een ander leuk punt is de tijd! We starten in Moskou met GMT+3 (2 uur later dan in NL), vervolgens gaan we met de trein alle zones door tot aan GMT+8 (Irkutsk). Dat betekent dus dat je voor je gevoel elke dag iets vroeger naar bed gaat en vervolgens met de dag steeds makkelijker langer kan uitslapen. Gister waren we bang dat we ons verslapen hadden voor het ontbijt, maar die had de provodnik netjes voor ons achter gehouden! Het tijdschema wat we mee gekregen hebben, staat van begin tot eind volledig in Moskou tijd, dus wij driftig aan het rekenen gegaan om te kijken wat de lokale tijden zijn. Aangezien de aankomst tijd in Irkutsk 01:16 's nachts in Moskou tijd is, maar lokaal is de tijd dan: 06:16. We staan natuurlijk liever om 06:00 op dan om 01:00 ‘s nachts, dus elke dag iets eerder naar bed! Wat ons opviel en wat we erg apart vonden, is dat de klokken op de stations tijdens de tussenstop allemaal de Moskou tijd aanhouden! Ik kan me voorstellen dat daar wel is een keer wat mis mee gaat. We kwamen er later achter dat onze telefoons de tijd automatisch update, erg handig want de restauratiewagon opent om 9am en sluit om 10pm lokale tijd! Heb je niet de juiste tijd bij de hand, dan wordt het elke keer een gokje wagen wil je 's avonds nog een biertje drinken!

Maandag avond hebben we voor het eerst een rondje trein gedaan, eigenlijk best saai want de meeste mensen hebben hun deurtjes dicht.. maar de restauratiewagon zag er heel schattig uit. We besloten daar een lekker biertje te drinken, we kozen uiteraard voor een Russisch biertje. Ze hadden namelijk zelfs Bavaria en Heineken op de plank staan! Daar kwamen we nog een Engels jongen tegen (uiteraard had hij ook de lonely planet van trans-siberian railway bij zich) waar we mee aan de praat raakten, gezellig dus!

Zo af en toe zie je een Mongoolse langs de coupé lopen die probeert haar handel te verkopen, van mutsen en sjaals tot beeldjes. Ook bij alle stationnetjes waar we stoppen, lopen eindeloos mensen rond die van alles willen verkopen aan de mensen in de trein. Van handige dingen zoals etenswaren (noedels / chocolade / nootjes / drinken / etc.) tot aan kleding en complete vissen. Bij station Balesino hebben we van een schattig vrouwtje lekkere appeltjes gekocht en bij één van de latere stationnetjes hebben we ons gewaagd om zo'n complete vis te kopen. Geen idee wat we er mee kunnen, maar redelijk wat mensen kochten zo'n vis dus we waren wel benieuwd! Met Wouters spork (spoon/vork/knife) in de hand hebben we de vis vakkundig opengemaakt en een aantal stukjes gegeten... Maar de vis was nog rauw en niet heel aantrekkelijk om van binnen te zien ;)

Tot slot nog wat over het uitzicht. Op dit moment lijkt het uitzicht weer een beetje op het begin: licht besneeuwde sparren en dennen, maar het landschap is meer glooiend en daardoor leuker om te zien! Gister was het uitzicht veel weidser, veel meer open vlakten met laagbegroeiing! Af en toe kon je wel kilometers naar links en naar rechts kijken. Op een enkel riviertje of dorpje na zat daar niet heel erg veel variatie in, maar het blijft wel mooi om naar buiten te kijken. Gister was er verder ook geen sneeuw te zien, het was zo'n 6 graden buiten en veel meer groen.

Hopelijk kunnen we dit verhaal morgen in Irkutsk posten!

Liefs, Wouter en Yasmin

Ewout en Wilma

Wat een pracht verhaal zeg. Heerlijk om te lezen!
Geniet ervan, liefs en een knuffel van Ewout en Wilma xxx

Thea & Aldert

Fijn om weer wat te lezen over jullie bijzondere reis.
Zo te horen gaat het goed en genieten jullie volop.
Goede reis verder en veel plezier.
Groetjes, Thea en Aldert

Joke en Maarten

Ha Wouter en Yasmin,

De gelegenheid doet zich nu voor om zo uitvoerig en gedetailleerd verslag te doen van jullie reis. Voor ons is dat echt leuk om te lezen. Wij hebben een paar keer met onze zwager en schoonzus met de boot verschillende delen van nederland bezocht. Daar hadden wij ons zelf de verplichting opgelegd een logboek bij te houden. Ooit, als je al lang weer terug bent in Nederland, zal je er zelf heel veel van genieten.

Pieter

Hey Wouter & Yasmin,

Leuk verhaal zeg! Wel vreemd eigenlijk dat die mensen daar helemaal geen Engels spreken... Nog veel plezier en volgende keer maar waaiers meenemen voor de hitte :-)

Liefs Pieter

Robbert

Nice nice!

Je beschrijft ook echt het mooie van die hele trans-mongolië express: de verandering van landschappen. Je reist echt de halve wereld door en je zit eigenlijk in een rijdende tv :)!

Mooie foto's ook!

maak mooie foto's
liefs, van ons 3tjes

Omi/opa Piet

hallo reizigers,
dank voor al jullie verhalen en beelden.
het is voor ons al een probleem om alle indrukken vanuit onze luie stoel te verwerken;voor jullie dus nog meer inzet.
maar jullie hebben het voordeel er 24 uur over te doen en wij doen het in minder tijd.
fijn dat jullie zo genieten en tegelijker tijd ons mee laten rijden.
blijf genieten;en blijf van de vodka af!
hartelijke groetjes vanuit ons hofje.

linda posthuma

Wouw, wat een verhalen, echt super!