Wouter-Yasmin.reismee.nl

Listvyanka en Baikalmeer

Zo, eindelijk weer is internet gevonden!

We zijn op dit moment in Irkutsk waar we in een Homestay verblijven. Een huisje dichtbij het centrum, waar de vrouw des huizes in 1 of misschien 2 kamertjes mensen onderbrengt. Het is een heel schattig en zeer klein Russisch vrouwtje. Ze spreekt enkele woordjes Engels, dus dingen als breakfast / shower / de tijd / etc dat gaat prima! Erg lief en zorgzaam vrouwtje, want ze wijst ons er elke keer op dat we ons buiten heel goed moeten aankleden, omdat het zo koud is! En ja het is koud.. vanochtend was het -10. Maar met het heerlijk ontbijtje wat we van haar gekregen hebben, maken we een goede start vandaag.

Afgelopen dagen hebben we 2 nachten in Listvyanka overnacht. Dat is een populair plaatsje aan het Baikalmeer dichtbij Irkutsk. Het Baikalmeer is een zeer groot meer gelegen in Siberië. Een paar feitjes over het meer: Het is het diepste meer van de wereld (1637m diep). Verder is het een erg uitgestrekt meer met een lengte van 636 km en een breedte van 27-80km. En met een watervolume van 23.000 km3 is het gelijk aan 20% van al het zoete water in de wereld. Daarnaast komen er meer dan 3500 soorten planten en dieren voor, dus een zeer mooi natuurgebied. Op de Sargassozee na, bevat het meer het meest heldere water van de wereld. Als duiker kan je 40m rondom je zien.
We verbleven in dit dorp in een houten chalet. De trein arriveerde al 6:10, dus het was even vroeg opstaan, aangezien de provodnik ons een uur voor tijd kwam wekken. De eerste dag was het behoorlijk mistig en sneeuwde het, dus we hebben eerst maar is heerlijk gedoucht (en aangezien je in de trein niet kan douchen waren we daar na 4 dagen écht aan toe!!) en wat bijgeslapen.
Tijdens onze transfer van de trein naar Listvyanka reed er ook een Duitse fräulein mee: Anne aus Berlin. Met haar hebben we 2 dagen opgetrokken. Een hele leuke meid die ook al erg veel reiservaring had en naast de gezelligheid ook met goeie tips kwam! Het plaatsje was redelijk uitgestorven op dit moment, in de zomer komen er zeer veel toeristen en is het ook vele malen drukker! We hebben misschien 10 andere toeristen gezien (waarvan al 3 uit ons huisje). Naast het aanschouwen van het mooie meer is er eigenlijk niet heel veel te doen hier.. we zijn naar het Baikal museum geweest, dat uiteraard info gaf over het meer. We hebben 2 keer vers gerookte omul fish gegeten (en ja zelfs Yasmin!). Dat is de typische vis van hier uit het meer, erg lekker! Verder zijn we naar een prachtig uitzichtpunt geweest, waar je deels met een kabelbaantje naar toe kon. We zijn er 2 keer geweest, één keer met sneeuw en één keer met uitzicht ;). We hadden een nieuwe vriend gemaakt, namelijk een met een hond.. we hebben hem Boris Jeltsin genoemd :P Hij liep overal met ons mee, zelfs tot op het uitzichtpunt (700m hoog), erg grappig! Verder hebben we een boottochtje met de ferry gemaakt naar Port Baikal, een nog meer uitgestorven dorpje met ouderwetse houten huisjes en waar vroeger nog de Trans-Siberië-express langs reed. De laatste avond hebben we ons zelf verwend met een heerlijke Russische Banya (sauna). Hij was wel errg heet: 110 graden Celsius! Typisch aan de sauna daar is het slaan een bos met takken op elkaars rug, zodat je de doorbloeding bevordert. Heerlijk en het paste helemaal bij de sfeer van het dorpje.

Waar we al voor gewaarschuwd waren is het feit dat Russen erg van vodka houden en dat de kans groot is dat in de trein of in een restaurant oid er gewoon iemand bij komt zitten en je vodka aanbiedt. Russen houden van vodka en willen dat heel graag delen! Meestal met de bedoeling: gewoon gezellig en een voor een goed welkom. Dan is het weigeren van vodka ook een soort belediging. Nou waren wij en een Engelse jongen die we in de trein hadden ontmoet ergens 's avonds in Listvyanka gaan eten. En ja hoor er kwam een man met een grote fles vodka naar ons toe. Helaas waren wij op dat moment niet echt in de mood voor vodka, oké 1 glaasje is prima.. maar meestal werkt het anders en moet op z'n minst de hele fles op ;) Maar die vent was wat vreemd.. na 1 glaasje te hebben gehad en wij op een vriendelijke manier probeerde duidelijk te maken dat dat genoeg was, bleef die gozer maar zitten.. Hij kon ook geen woord Engels en bleef ons maar een beetje raar aanstaren.. hij deed nog een oneerbaar voorstel naar de Engelse jongen (om achter het gebouw elkaar 'beter te leren kennen') en nadat hij dat uiteraard weigerde werd hij meer agressief en begon met een flesje ice tea te gooien, toen was de lol er voor ons snel af en zijn we vertrokken.. helaas toch niet altijd voor de gezelligheid dus!

Gister zijn we met de transfer van Listvyanka naar Irkutsk vertrokken. En Anne ging wederom mee, want die moest haar spullen bij dezelfde homestay als waar wij zouden verblijven dumpen. Die avond zou zij al vertrekken met de trein richting Mongolië, wij blijven hier 2 nachtjes. Anne zou gisteren een rondleiding door de stad van een uurtje of 3 krijgen en we hebben geregeld dat wij ook mee konden, net zo gezellig en heel handig want alle highlights van Irkutsk hebben we nu gezien met tekst en uitleg. We kunnen deze laatste 2 dagen naast de stad een beetje verder verkennen nog even rustig aan.

Morgen zullen we nog een kort stukje over Irkutsk schrijven en dan vertrekken we met de trein naar Ulan Bator (de hoofdstad van Mongolië). Dan zal het wel weer even duren voordat we internet hebben..

Bedankt voor alle reacties, erg leuk!

Liefs, Wouter en Yasmin

Madelief

Hey jullie,

Wow, wat zijn jullie al ver! Had echt helemaal niet gedacht dat jullie met zo'n vaart richting China zouden gaan. Gaan jullie lang naar Mongolie?
Ben echt superbenieuwd naar de rest. Nu nog even de foto's kijken (ben net terug uit Rome, dus moet nog even de inhaalslag afmaken)... Heel veel plezier, en blijf vooral veel posten!!! :)

xx Madelief

karlijn

Hey Yasmin en Wouter!

Wat leuk om jullie verhalen te lezen!! En wat een mooie foto's :-)! Spreken jullie zelf al een woordje Russisch of blijft het bij het point it boekje (wat een geweldige uitvinding is dat hea!!)? Veel succes met de Russen en hun flessen vodka en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!!

Liefs karlijn

Pieter

Hey Wouter & Yasmin,

Weer leuk om jullie verhaal te lezen zeg! Mooie foto's ook genaakt. Hoop dat jullie het volhouden om het thuisfront zo leuk op de hoogte te houden van jullie reis!
X

Fam. Brandsen

Goede reis verder en we lezen de verhalen wel weer.
xxx

Maikel en Claudia

Eyy reizigers,

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen. En natuurlijk het bekijken van de mooie foto's. Wij kunnen het niet voorstellen dat het bij jullie -10 is.

Heel veel plezier in Ulan Bato.

Groetjes