Wouter-Yasmin.reismee.nl

Irkutsk

Hoi jongens en meisjes,

Hier nog ons laatste blogje voordat we weer de trein induiken richting Ulan Bator.

Dit is ons derde en laatste dagje in Irkutsk. Zoals in de vorige blog vermeld hebben we de eerste dag een rondleiding gehad, tijdens deze rondleiding zijn we in een wijnwinkel geweest en werd ons de beste wijn van het Russische soort aangeraden. Uiteraard wilde wij deze (voor 4,5 euro!!) graag proberen. Maar aangezien wij niet als dronken lui op de straat wilde rondlopen met een fles wijn, raadde onze gids een restaurantje aan waar we hoogstwaarschijnlijk wel onze eigen wijn konden meenemen. Dit was ook de laatste avond dat we Anne zouden zien, want die avond vertrok zij al richting Mongolië. Erg gezellige avond gehad met inderdaad heerlijke rode wijn! Voelde wel een beetje vreemd om het te vragen.. maar er werden netjes wijnglazen neergezet en ze maakte voor ons de fles open. Dus helemaal top, want de wijn werd maar op weinig plekken geserveerd.. en nu konden we het dus toch nog proeven! Grappig feitje over de wijn: ze maakte op de achterkant een vergelijking tussen de streek Bordeaux gelegen in Frankrijk en de streek Fanagoria gelegen in Rusland. Deze twee liggen op de zelfde breedtegraad (45) en daarom zou de wijn hier ook goed zijn!

Kort iets over Irkutsk zelf. In 1651 is de stad opgericht en werd al snel het handels- en administratieve centrum van oost Siberië genoemd. Irkutsk was in de 18e eeuw de springplank voor verdere expedities naar het verre noorden en oosten, incl. Alaska. Driekwart van de stad is verbrand tijdens een enorme brand in 1879. Alle huizen waren toentertijd van hout, vandaar dat zo'n groot gedeelte is verbrand. Her en der in wat oudere wijken zijn nog enige originele houten huisjes terug te vinden, wat je een goed beeld geeft over hoe de stad er toen uit heeft moeten zien. Nu wordt Irkutsk ook wel de ‘Paris of Siberia' genoemd, vanwege de 19e eeuwse architectuur wat enigszins wat weg heeft van de Parijs. Maar naar ons inziens willen wij deze vergelijking toch niet helemaal maken ;)
Het is een grote studentenstad van Siberië en daarom ook genoeg levendigheid te vinden, wat betreft restaurants en uitgaansgelegenheden! Wat ons opvalt is dat hier vele malen meer échte supermarktjes te vinden zijn, in plaats van de ‘stalletjes' aan de kant van de weg in Moskou. Ook is het hier allemaal een stuk goedkoper. Dus we kunnen de boodschappen voor de treinreis zometeen allemaal heerlijk in 1 winkel kopen :P
Irkutsk bevind zich natuurlijk al in Azië, maar als je hier rond kijkt dan oogt het allemaal behoorlijk Europees. Maar de mensen veranderen al wel een beetje, je ziet toch al wat meer Aziatische trekjes in vele gezichten: hogere jukbeenderen (Mongools) of meer spleetoogjes (Chinees). Interessant om die geleidelijke verandering te zien, vanuit Nederland, Moskou, nu Irkutsk en over 3 dagen in Mongolië.
Ook hier in Irkutsk zijn alle Kathedralen even mooi als in Moskou. Niet alleen van buiten zijn ze prachtig om te zien, maar ze zijn net zo mooi -misschien wel mooier- van binnen. Elke muur is van binnen beschilderd met eindeloze fresco's, allemaal netjes onderhouden en vol van kleur. Verder is het hier orthodox katholiek, dus gedurende de diensten in de kerk moeten de vrouwen hun hoofden bedekt hebben en een rok (over de broek) aan hebben.

Een onderwerp waar Wouter niet graag aan herinnerd wil worden is het feit dat hij tijdens het schoenen strikken in de trein uit zijn broek is gescheurd. Helaas was dat zijn enige spijkerbroek.. maar probleem opgelost: we hebben een mooie nieuwe broek voor hem gekocht!

Vanavond worden we om 20:40 opgehaald door onze transfer bij de homestay. Dus we moeten afscheid nemen van ons lieve tijdelijke ‘mama'. Ze maakte elke ochtend een goed ontbijt, vanochtend weer: rijst, worstje, muffin, brood met zelfgemaakte jam, thee met citroen en gebakken ei. Lekker verwend dus! De trein richting Ulan Bator is tweede klas, dus we delen de cabine met 2 anderen. Hopelijk zijn het leuke mensen en stinken ze niet te veel!! Woensdag arriveren we om 6:10 en dan beginnen we met de rondtour met een privégids door de Gobi woestijn in Mongolië van 8 dagen, waarna we nog 1 of 2 dagen in Ulan Bator zelf bivakkeren. Dus voorlopig geen updates meer van ons!

Leuk om weer alle reacties te lezen!!

Liefs, Wouter en Yasmin

Fam. Brandsen

Lieverds,
een hele goede reis toegewenst.
Geniet ervan en we hopen dat je leuke mensen in je coupé zult hebben.
Maak weer mooie foto's, dan blijven we op de hoogte

Ewout en Wilma

Lieve wereld reizigers, alvast bedankt voor alle mooie foto's en verhalen. Een goede reis weer!
Dikke knuffel Ewout en Wilma

Everdine

Tja Sven Kramer scheurde ook al uit zijn broek... en dat zien we dagelijks op de TV in Nederland met vele gierend van het lachen mensen er om heen .Ik kan me voorstellen dat je in dat geval graag in een Russische broek stapt

Maarten

Ja wie ben ik omdat te zeggen, maar uhh gaat al dat bougondisch eten niet richting spijkerbroek?

Norma

Wat ontzettend leuk om een beetje te mogen meegenieten van jullie reis.

Laura

Wat een leuke reisverhalen:) Veel plezier!

fam. Brandsen

wat was het leuk om jullie te zien en te spreken via skype, echt geweldig
fijn dat jullie het zo naar je zin hebben
geniet ervan
we genieten ook van jullie prachtige foto's en verhalen
liefs,

Wilma

Vanuit een dooiend Nederland goede reis in de trein.
Ruim 3340 km voor de boeg zo meteen!! Een heel eind hoor. Maar goed, doe Tibet de groeten!

knuffel van Wilma