Wouter-Yasmin.reismee.nl

Beijing

Lieve allemaal,

Weer een berichtje van onze kant. We hebben er alweer 5 nachten Beijing onderhand opzitten en we zijn nu in een wat kleiner oud en meer traditioneel dorpje: Pingyao.

Vrijdagmiddag arriveerde we in Beijing en daar stond een héle dikke Chinees ons op te wachten met z'n Volkswagen om ons naar het hotel te brengen. We moeten zeggen dat we die dagen daarna nog weinig echt dikke chinezen gezien! Temperatuur was >20 graden! Heel wat anders dan we verwacht hadden.... maar de dagen daarna zou het langzaam richting de 13 graden zakken.
We zouden 1 nachtje in een hotel verblijven om even lekker rustig aan te doen en even goed op te frissen, zodat we met een frisse start met Beijing konden beginnen. Het hotel zat midden in een Hutong buurt (een traditionele woonwijk in China), dus we konden gelijk wat meer van de echte locals zien. Die avond heerlijk ‘hot-pot' gegeten. Alhoewel we er veel over hadden gelezen dat het bekend en lekker is, hadden we eigenlijk geen idee hoe het eruit zag en werkte. Dus bij binnenkomst en uiteraard met de menukaart zaten we wat te prutsen, maar uiteindelijk was het erg lekker! Na een klein rondje in onze buurt gelopen te hebben zijn we heerlijk vroeg naar bed gegaan.

Volgende dag hebben we eerst een globale planning gemaakt wat we in China willen zien, aangezien we binnen 1 maand in Hong Kong moeten zijn (visa verloopt dan). Daarna zijn we richting ons hostel vertrokken waar we de komende 4 nachten zouden verblijven: 365 inn. Wat een leuk hostel: goede locatie, gezellig café/restaurant, goede bedden, hele mooie douchruimtes en een behulpzame jongen achter de balie. Gelijk 6 kg aan was laten doen en vervolgens alvast de treintickets bij hem geregeld en het volgende hostel geboekt.

Nu tijd voor Beijing... helaas was er die dag heel veel smog, aangezien het ook aardig windstil was en de smog dus niet kon wegwaaien. Echt vies om te zien: als je recht omhoog kijkt zie je nog enigszins blauwe lucht (want het was die dag niet bewolkt) en hoe verder je omlaag keek, hoe groen/grijziger het werd. Uitzicht was dus but en de zon kleurde heel vies geel door de smog heen. Maargoed, hebben we dat ook een keer meegemaakt ;)
Op naar het Tiananmen square, waar we meteen bij de ceremonie daar belande. Elke dag bij zonsopgang en -ondergang, wordt de vlag resp. omhoog en omlaag gehesen. Uiteraard een hele ceremonie waar soldaten aan te pas komen, het verkeer stop wordt gezet (tijdens spitsuur!) omdat ze de weg moeten kruizen om op het plein te komen en heel veel blikken chinezen zijn opengetrokken die dit minstens 1 keer in hun leven moeten hebben meegemaakt! Na de ceremonie wordt het plein ook weer helemaal schoongeveegd door de aanwezige soldaten. Alleen als de vlag gehesen is mag men het plein betreden. Daarna zijn we richting het Olympisch Park gegaan, waar we uiteraard even de gebouwen van de laatste Olympische spelen wilden bekijken. Birthsnest was erg mooi verlicht, dus dat was leuk om te zien! Vervolgens nog heerlijk dumplings gegeten. Voor wie niet weet wat het is: deeg gevuld met van alles en nog wat (vlees/groenten/etc.).

De volgende dag was het weer een stuk beter, een flinke wind en dus geen smog. Die ochtend zijn we naar de Forbidden City gegaan. Deze wordt zo genoemd omdat het voor 500 jaar verboden toegang was voor het normale volk. Vroeger was de toegangsprijs voor ongenodigde onmiddellijke executie, tegenwoordig volstaat 40 Yuan! De city is de grootste en best bewaard gebleven groep van historische gebouwen in China. De keizers uit de Ming en Qing dynastie verbleven daar.
Vervolgens zijn we naar het Jingshan Park gegaan. Daarin stond een grote berg met een tempel bovenop, waar we een prachtig panorama-uitzicht over de stad hadden. Het park zelf was ook leuk om in rond te lopen, overal zijn mensen aan het zingen of dansen op muziek. Erg gezellig om te zien. Daarna zijn we met een fietstaxi richting de Lama tempel geweest. De chauffeur van de fietstaxi probeerde ons achteraf nog af te zetten door te zeggen dat de prijs per persoon was... Daar deden wij natuurlijk niet moeilijk over en betaalde gewoon de prijs voor één persoon :) Nu een stukje over de Lama tempel zelf: Dit is de meeste beroemde Tibetaanse Boeddhistische tempel buiten Tibet, met mooie daken, fresco's, decoratieve bogen, veel mooi houtwerk en mooie beelden, waaronder een 18 meter hoge Boeddha.
Waarna we op aanraden van Jogchem naar het Da Dong Roast Duck Restaurant zijn geweest, waar we uiteraard de Peking duck hebben geproefd. Voor zo'n €20,- p.p. wat voor Chinese begrippen errg duur is! Het werkt als volgt: Je bestelt je Pekingeend, vervolgens komt de kok met de eend langs de tafel en laat hem nog even zien voordat hij het gaat aansnijden. Daarna pak je een klein pannenkoekje, legt daar je pekingeend in, doet er wat saus op (knoflook of zoete saus e.d.), daarna kan je er nog wat komkommer of suiker bij doen, vervolgens vouw je je pannenkoekje dicht et voilà! Erg lekker!

Maandag zijn we naar het Summer Palace geweest. Het was een erg mooi park met paleistempels, tuinen, paviljoens, meren en een hele lange galerij van een paar honderd meter lang met beschilderingen. In het midden was een berg waar je weer een prachtig uitzicht over het park had. 's Avonds gewacht tot de zonsondergang, wat er erg mooi uitzag achter de bergen. Nog een paar leuke fotootjes geschoten en daarna zijn we richting het CCTV (China Central TeleVision) gebouw geweest, die was ontworpen door Rem Koolhaas. Helaas was het nog niet helemaal af omdat het in begin 2009 nog tijdens de bouw gedeeltelijk was afgebrand, maar van afstand kon je het wel goed zien. Erg mooi gebouw.

Dinsdag hebben we een bezoek gedaan aan de Chinese Muur (Great Wall). We hebben het deel Mùtiányù bezocht. Een 3km lang gedeelte van de muur in behoorlijk oorspronkelijke staat met wel 26 wachttorens en een stuk minder toeristisch dan het meest bezochte gedeelte: Badáling. Heel leuk was dat er een heel oud stoeltjesliftje je naar boven bracht. En wanneer je weer naar beneden wilde kon je gebruik maken van de rodelbaan! Heel erg leuk, maar helaas zat er een sms-ende chinees voor ons die alleen wist hoe ze moest remmen ;) We gingen met een tourtje dat vanuit het hostel was geregeld met ‘no-shopping', dus geen tijdverspilling in lokale theehuisjes en zijdefabrieken. De muur was erg indrukwekkend om te zien, we hadden 3 uur de tijd om erop te wandelen. Dat was nog aardig vermoeiend, aangezien het soms nog best stijl omhoog/omlaag ging! Met de tour gingen ook 2 Duitsers en 2 Serviërs wat wel gezellig was! Vooral met de Duitsers hadden we het wel gezellig en na de toer zijn nog even wat wezen nadrinken en eten in ons hosteltje. 's Avonds hebben we nog een bezoek gedaan aan de Night Market, waar ze werkelijk waar alles aten: van gefrituurde/gebakken wormen, spinnen, slangen tot schorpioenen. Uiteraard moesten wij als toerist zijnde (want volgens mij aten alleen de toeristen dat :P) een schorpioen proberen. Wat vooraf (voor Yasmin) een stuk enger leek dan dat het smaakte! Viel best mee, eigenlijk best lekker: soort chips. Daarna zijn we naar de beroemde Silk Market geweest, waar ze allle dure merken verkopen. Uiteraard nep, maar ze komen wel heel dichtbij! Na een avondje flink afdingen (vaak de prijs tot 6 keer minder maken) waren we echt total-loss en dus tijd om naar bed te gaan ;)

Toen was het alweer de laatste dag in Beijing. We hebben besloten om op die Silk Market voor het grootste deel onze cadeautjes voor familie in te slaan, dus die moesten we natuurlijk kwijt... opzoek naar een Post-office en uiteraard een gevonden. Voor €50,- een pakket van ongeveer 1,2m hoog en 9,5kg zwaar per boot naar Yasmin d'r ouders gestuurd, dus bij deze als jullie iets vreemds krijgen graag even tekenen ;)
Om 19:03 zou de trein vertrekken naar het lieftallig stadje Pingyao. We vertrokken van Station Beijing West en werkelijk waar wat een groot station. Je komt ook alleen binnen met treinkaartjes. Overal zijn enorme wachtruimtes te vinden, waar elke keer bepaalde treinnummers mogen verblijven. Verder zijn er veel winkels en eetshopjes te vinden, het is eigenlijk net een vliegveld zo groot!

Tot slot nog wat opmerkelijke feitjes over Beijing:
In Beijing zijn net zoals in Nederland heel veel fietsers te vinden. De fiets is daar net zoals in Nederland een gebruikelijk transportmiddel om van A naar B te reizen. Daarnaast zagen we ook heel veel elektrische fietsen en scooters. Om eerlijk te zijn hebben we geen enkele scooter mét een uitlaat gezien. Soms best gevaarlijk, want je hoort ze niet aankomen ;) Elektrische fietsen zijn natuurlijk goed voor het milieu (dat is ook waarom er zoveel zijn), maar het schijnt niet helemaal te werken aangezien de accu's van slechte kwaliteit zijn en overal worden gedumpt... niet erg milieuvriendelijk meer!

Naast de Great wall ten noorden van Beijing (Chinese muur) hebben ze ook een Great wall in heel China. Internet is behoorlijk gefilterd hier. Zo werkt Google vaak niet, maar ook Facebook en andere blogsites niet. Wanneer Google het wel doet en je zoekt op bepaalde woorden, dan wordt Google ook weer voor een tijdje geblokkeerd! Dus allemaal erg beperkt. Het schijnt dat de studenten hier wel zo hun trucjes hebben en wij kunnen het gelukkig met een VPN-verbinding naar Nederland ook omzeilen.

Een ander heel heel heel ranzig onderwerp in China is: roggelende chinezen! Werkelijk waar overal en continue zijn ze aan het roggelen. We worden er zelfs rond 6:30 's ochtends in ons hostel wakker van. Het is niet zomaar even spugen, maar het gaat gepaard met een diep hard roggelend/schrapend geluid... dan valt er even een stilte en dan volgt er een spugend geluid met als resultaat een enorme roggel op de grond. Excuses voor de omschrijving, maar het is nog viezer dan dat ;) Enige plek waar we ze niet hebben zien roggelen was in de metro, hier is het ook verboden om te roggelen en zijn er bordjes te vinden met: ‘No spitting'. Deze zijn soms ook in tempels te vinden, maar daar wordt dan weer minder aangehouden.

Alhoewel ze in Beijing redelijk modern zijn en redelijk wat Westerlingen gewend zijn, voel je dat je toch vaak wordt aangestaard. Vooral op toeristische plekken door Chinese toeristen, die het duidelijk minder gewend zijn! Je ziet ze dan ook vaak uitgebreid kijken en maken soms zelfs stiekem fotootjes.

Een ander grappig item is dat het de cultuur is in China om te willen betalen voor de rest wanneer je bijvoorbeeld met een groep uiteten bent. In Nederland zijn we lekker krenterig en als iemand voorstelt om te betalen, dan zie je geen Nederlander moeilijk doen ;) Hier is dat duidelijk anders en ‘vechten' ze soms om wie de rekening mag betalen.

Verder is het metro-systeem in Beijing ook erg goed ingericht, op enkele ‘maars' na. Het ziet er allemaal erg modern uit, goede verbindingen en de metro's volgen elkaar snel. Van binnen kan je ook altijd precies zien waar je bent en waar de metro naar toe gaat. Alles is ook in het Engels (zoals eigenlijk alles in Beijing in tegenstelling tot Rusland!). Bij binnenkomst wordt iedereen ‘gecheckt', alle tassen gaan door de scan. Verder kan je makkelijk kaartjes per rit kopen die geen drol kosten. Dus wij dachten slim te zijn door gelijk heel veel kaartjes te kopen, zodat we niet elke keer kaartjes hoeven te halen. Helaas bleek bij het volgende station, dat het kaartje alleen geldig is op de zelfde dag en vanaf het station waar het gekocht is. Hoe dom is dat?! Aangezien het niet uitmaakt waar je heen gaat, het bedrag altijd het zelfde is...

Tot slot nog iets over de hygiëne van Chinezen. Volgens mij is die soms ver te zoeken... we wilden nieuwe deo kopen en we hebben echt tig supermarkten gehad voordat we aan de hostelboy vroegen waar we het konden kopen. En dat is alleen mogelijk in héle grote supermarkten en zelfs daar is het aanbod schaars en prijzig (€5,- voor een Nivea-bus). Maar problemo solved, Rexona was in de Wal-Mart goedkoper :P

Liefs, Yasmin en Wouter

Fam. Brandsen

lieve allebei,
Heerlijk om weer jullie belevenissen mee te lezen. Zo reizen we ook een beetje mee.
Heel veel plezier , geniet ervan.
Liefs,

Pieter

Leuke verhaal weer hoor. Ik dacht eerst dat jullie nog een levende eend mochten uitzoeken, maar 't viel weer mee ;-) Gelukkig zijn jullie wat wat hygiënischer! Liefs Pieter

karlijn

Yas en Wouter! China bevalt dus goed zo te lezen. Leuk verhaal! Geniet nog maar even goed van al deze rochelende chinezen :-)! XXX