Wouter-Yasmin.reismee.nl

Xi'an

Beste allemaal,

Daar zijn we dan aangekomen, in Xi'an. Om een uurtje of 9 's ochtends arriveren we op het station en ook hier zou er een free-pick-up vanuit het hostel zijn. Meelopend met de stoet mensen uit de trein komen we buiten aan, maar wat een hoeveelheid mensen... het krioelt gewoon! Hopelijk vinden we diegene van het hostel, want zo goed hadden we ook niet uitgezocht waar we heen moesten... Na wat rondjes gelopen te hebben, proberen we het bij een andere uitstromende stoet van het perron en ja hoor daar vinden we een bordje met Wouter z'n naam erop ;) Het blijkt én spitsuur te zijn én een enorme trein die leegloopt en daarbij zijn ze druk bezig met het bouwen van metro's in de stad, dus voor het station lag het behoorlijk overhoop... dat verklaart waarom het zo ongelooflijk druk was!

Met de bus richting het hostel! We waren we wel blij met de free-pick-up, want het hostel hadden we denk ik niet zo één-twee-drie gevonden. En thanks voor de tip Linda, Han Tang Inn Youth Hostel was een mooi hostel!! Na een heerlijk ontbijtje in het hostel willen we deze dag het een en ander in Xi'an zelf gaan bekijken. Ook hier blijven we niet heel lang: 3 nachtjes.
Maar eerst even kort iets over Xi'an zelf: ook dit is weer een redelijk grote stad met een populatie van 4.270.000 inwoners. Deze stad was een van de belangrijkste steden van de zijderoute en daardoor ook een smeltpunt van verschillende culturen en religies. In het jaar 582 was het zelfs de grootste stad van de wereld! Ondanks dat de glorie van deze stad in de vroege 10e eeuw eindigde, zijn er vele elementen overgebleven... waaronder de stadsmuur en moslimkwartier.
Ons hostel lag al mooi binnen de stadsmuren dus alles was gemakkelijk per voet te bereiken. We begonnen met de Bell -en Drum tower. De Bell tower heeft een enorme bel die oorspronkelijk luidde bij zonsopgang. De drum tower daarentegen werd gebruikt om het vallen van de avond aan te geven. Beide torens dateren uit de 14e eeuw, maar zijn herbouwd in de 17e eeuw. De Bell tower stond midden op een heel groot verkeersplein, waardoor je een heel goed uitzicht had in 4 richtingen. Ook hier zag je weer duidelijk de smog boven de stad hangen. En bij de Drum tower werden op bepaalde tijden uitvoeringen gehouden, waarvan we er één hebben gezien. Ze weten de trommels daar op een erg creatieve manier te gebruiken, leuk om te zien en te horen!
Onder het verkeersplein was een enorme grote shopping mall te vinden, met alle dure merken die je maar kan bedenken. We liepen daar even doorheen, maar we voelden ons in onze kleding daar echt niet op ons gemak! Wat een luxe... een soort bijenkorf, maar dan echt nog een paar stappen hoger. Je verbaast je er ook om dat er nog genoeg chinezen zijn die dit kennelijk allemaal kunnen betalen! Leuk om even gezien te hebben, maar tijd om weer verder te gaan. We lopen langs de KFC, Mac Donalds en de Starbucks, op weg naar het Moslimkwartier. Hier leeft de Hui gemeenschap (Chinese moslims) al sinds de 7e eeuw. Wel grappig om moslims in China te zien: vrouwen met een hoofddoekje en de mannen met een keppeltje. Het moslimkwartier zit vol met kleine shopjes waar je allemaal eten kan kopen, van nootjes tot dumplings. Op onze weg naar de Great Mosque passeren we nog tientallen souvenirshopjes in de smalle steegjes. Alle ‘standaardsouvernirs' kan je daar halen: horloges, sjaals, tassen, handschoenen, van die stomme houten kikkers met zo'n stokje erbij (maakt herrie), t-shirts met Obama erop, etc. Eenmaal bij de Great Mosque aangekomen, verlaten we de drukte eindelijk! Het was erg grappig om de chinees en islamitische architectuur door elkaar te zien, gaf een grappig effect! De moskee begint dan ook met een klassiek chinees tempelonderdeel, namelijk de spirituele wand. Deze is gebouwd om demonen weg te houden. En de minaret zag er ook erg anders uit. De moskee is daar al in de 8e eeuw geplaatst, maar de huidige gebouwen zijn minder oud. De moskee staat richting het westen (Mecca) in plaats van het gebruikelijke zuiden. Al met al een aparte vertoning met Chinezen met hoofddoekjes en soort van witte mutjes voor de mannen.

's Avonds zijn we naar een Tang dynasty dans en muziek show met vooraf een dumplingbanquette. Een uur lang veel te veel dumplings voorgeschoteld krijgen :) Btw, een dumpling is gestoomd bolletjes deeg met iets erin, van vlees tot groente, tot een soort van pindakaas. Ze worden gestoomd in stapelbare rieten mandjes. Hier hebben we echt heerlijk gegeten! Na het eten werd de tafel snel leeggeruimd en begon de show. Met veel kleur, Chinese muziek en mooie dansen hebben we een leuke avond gehad.

De volgende dag hebben we een bezoekje gedaan bij het Terracottaleger. Hier hadden we beide een andere voorstelling van, namelijk iets in een open ruimte buiten. Maar het waren 3 gebouwen vol met die warriors. Na ons enigszins te hebben ingelezen en met audioguide was het wel erg interessant en gaven die grote hangars met eindeloze poppetjes en paarden wat meer leven. Erg toevallig, we kwamen de 2 Nederlanders die we in Pingyao hadden ontmoet daar ook weer tegen! Zij hadden geen audioguide en dan heb je het er ook wel snel gezien. Maar hier even een paar grappige feitjes over het terracottaleger: Het is in 1974 ontdekt door een boer die een put aan het graven was. Het grappige is dat deze man (onderhand al erg oud) nog steeds elke dag daar op een stoel ziet om boeken te signeren! Je mag alleen geen foto's van hem maken, helaas... ;) Elke warrior is uniek, van gezichtsuitdrukking tot haar aan toe en het zijn er meer dan 6300. Al deze warriors zijn gemaakt voor een tombe van Qin Shi Huang. Helaas zijn er vele vernietigd door een oorlog en nu worden ze allemaal weer stuk voor stuk gerestaureerd. Een deel van het terracottaleger zit zelfs nog in de barrakkeren en moet nog steeds worden opgegraven, archeologen zullen hier dus nog wel tientallen jaren mee bezig zijn.
's Avonds hebben we een bezoekje gewaagd aan China's grootste fonteinenshow, gelegen in het park waar ook de Big Goose Pagoda te vinden was. Een show van een half uur met inderdaad héél veel fonteinen, licht en muziek. Erg grappig, want op sommige plekken kon je er ook tussendoor lopen, wat het weer meer speciaal maakte.

De laatste dag in Xi'an zijn we naar de stadsmuren geweest en hebben we daar met de fiets in 100 minuten een rondje bovenop gefietst. Op deze manier kon je ook leuk over de stad heen kijken! Maar natuurlijk ging de ketting weer van Wouters fiets af net als in Pingyao. Daarna zijn we nog even het centrum ingedoken om vervolgens met de trein richting Shanghai te gaan. Bij het station is weer dezelfde gigantische drukte als bij aankomst. Eindeloze rijen om het station binnen te komen... Na een paar minuutjes een beetje verdwaasd rond gekeken te hebben wuifde een chinees naar ons toe dat we naar haar toe moesten komen. En ja hoor, we kregen een voorkeursbehandeling en mochten langs al deze chinezen via een speciaal pad. We hoefden dus niet in die enorme rij te wachten ;) Eigenlijk wel heel relax, maar het was toch wel een beetje fout. Aangezien rijke Chinezen en blanken deze behandeling vaker krijgen.
In de trein ontmoette we een Chinese zakenman, die erg in ons geïnteresseerd was. Hij wilde echt van alles van ons weten, maar het grote nadeel was dat hij geen Engels kon... Dus na verloop van tijd, belde hij een vriendin van hem op en konden we met haar via de telefoon gaan praten. Wat hij werkelijk waar prachtig vond. Wouter kreeg nog een hanenpoot van hem aangeboden en Yasmin een pakje melk. Erg aardig. Na email adressen met deze liften verkoper te hebben uitgewisseld hebben we hem in Shanghai nog gemaild. Daarop kregen we een perfect Engels geschreven mailtje terug, met onder andere een uitnodiging voor een rondleiding door Xi'an als we daar nog eens terugkomen!

Omi/opa Piet

dag wereldreizigers,
als jullie (eindelijk!!)weer eens in Harderwijk terug zijn,behoeven jullie ons niets meer over jullie reis te vertellen,want jullie beschrijving in de mailtjes is zó natuurgetrouw en volledig,dat er eigenlijk geen aanvulling meer nodig is.
wij vermaken ons intussen prima.
hebben zaterdagavond genoten van het concert van "ons"mannenkoor,met moeder Wilma,met haar fluit,in de hoofdrol.
subliem!!!
en nu gaan we de week weer in en jullie trekken weer verderop.
goede reis en tot wederhorens.
Omi/opa Piet

Ewout en Wilma

Lieve kids,
Wat bijzonder allemaal weer!
Vooral dat terrcotta leger. Wat een hoop van die stenen mannetjes zeg.
Geniet van alles en we kijken weer uit naar het volgende verhaal.
Knuffel van ons beide
Xxxxx

Jeannette de Rooij

Wat weer een heerlijk verhaal. We genieten er iedere keer weer van. tot het volgende verslag!! Geniet ervan!!

groet'n

Thea & Aldert

Lieve Yasmin en Wouter,

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Wat een belevenissen. Fijne tijd zo met elkaar en bovenal lekker genieten. Dikke knuffel.
ALdert & Thea