Wouter-Yasmin.reismee.nl

Shanghai

Nihao!

Zo alweer ruim 2 maanden op weg! Het met stokjes eten en aan moeten horen van roggelende mensen en keer op kreeg prachtige dingen te zien, begint aardig te wennen :P
Op dit moment zitten we in Suhe, een heel klein plaatsje naast het meer bekende Lijiang! Moet zeggen dat we Sinterklaas wel hebben gemist hoor! En kerst vieren we in Chengdu, in een hostel waar ze het volgens mij nog wel enigszins gezellig maken! En oud en nieuw vieren we op de dag van aankomst in Lhasa (Tibet!). Is kijken of ze daar nog wat vuurwerk gaan afsteken, maar het Chinese nieuwjaar is natuurlijk veeel belangrijk voor hun!
Maar iedereen bedankt voor de leuke berichtjes elke keer weer! We lopen helaas wat achter met schrijven, maar dat halen we wel weer in :) Drukke tijden achter de rug..
We kregen alweer per mail van de vriendelijke NS-mevrouw te horen dat er een aangepaste dienstregeling was... Dus het is weer zover in Nederland ;) Nou veel plezier in de sneeuw en succes met sneeuwscheppen, genieten wij hier van een heerlijk temperatuurtje van 26 graden vandaag!

Blog 10 Shanghai
Alweer in Shanghai beland! Na een vroege aankomst met de trein, krijgen we gelijk te dealen met spitsuur! Hoppa, met onze grote tassen achterop, kleine tassen voorop de overvolle metro in. En als je daar eenmaal je plekje hebt veroverd en eens rustig om je heen kijkt, besef je pas dat er wel heel veel Chinezen op 5 cm afstand van je gezicht staan. Nu maar hopen dat ze hier wat beschaafder zijn en niet gaan rochelen... Voordeel is, je hoeft je nergens meer vast te houden ;) Maargoed op naar ons hostel! De meeste hostels waren een stuk duurder dan in de afgelopen steden, maarr we hebben een goedkope gevonden! Nu maar hopen dat het wat is ;)
Pluspunten van het hostel: het heeft wel een common room (vaak schaars in Shanghai) / dichtbij de metro / goedkoop. Minpunten van het hostel: de kamer is klein, zonder ramen, het 2 persoonsbed raakt aan 3 kanten de muur en dan heb je nog 1,5 meter over naar de deur!!! Erg overzichtelijk dus. Maargoed, we zijn in Shanghai.. we'll survive!

Shanghai
Shanghai, letterlijk ‘bij de zee', is eigenlijk een Westerse uitvinding. Aangezien het de toegangspoort van de Yangzi rivier is, is het een ideaal handelspoort. Voordat de Britten na de eerste Opiumoorlog hun eerste concessie opende in 1847, was het niet meer dan een klein stadje dat leefde van vissen en weven. De Britten hebben dat allemaal veranderd! Na de Britten volgde de Fransen en daarna natuurlijk ook weer de Japanners. Shanghai werd hierdoor verdeeld in autonome nederzettingen waar de Chinese wet niet gold. In 1930 had de stad al 60.000 buitenlandse bewoners en was het de drukste internationale poort van Azië. De gehele stad is eigenlijk gebouwd van de handel in opium, zijde en thee. Shanghai werd als het ware een bijnaam voor exploitatie en corruptie: eindeloze hoeveelheden opium, goktenten en bordelen waren de kern van het leven van Shanghai. Maar dit had natuurlijk ook zo z'n keerzijde, naast deze rijkdom steeg ook de armoede, werkcondities waren slecht en slavernij kwam veel voor. In 1921 vormde de Chinese Communistische Partij (CCP) en na vele pogingen werd de stad in 1949 door hun ‘bevrijd'. De communisten roeide vele sloppenwijken uit, herstelde honderden tot duizenden opiumverslaafden en elimineerde kinder- en slavenwerk (één van de betere kanten van het communisme, lijkt ons). De situatie verbeterede gestaag. In 1990 kwam aan deze slechte periode eigenlijk abrupt een einde met de plannen om Pudong (aan de oostkant van de Huangpu rivier) te ontwikkelen. Dit werd een prachtig modern hoogbouwgebied dat behoorlijk in contrast staat met de oude gebouwen op de Bund (aan de westkant van de rivier). En op dit moment is Shanghai een bruisende stad, dat snel verandert! Een behoorlijk westerse stad voor China met heel veel emigranten. Op de straat hoor je dus ook genoeg mensen Engels en Frans praten en vele gebouwen zien er dus niet Chinees uit.

Dag 1
We hadden in Beijing al gehoord dat de eerste Mediamarkt in China op dag van onze aankomst geopend zou worden in Shanghai (Wouters ogen werden gelijk groter van spanning bij binnenkomst in Shanghai). Dus we besloten als groot Mediamarkt-fan hier en bezoekje te wagen. Volgens ons is dit een van de grootste promotiestunts die wij ooit hebben gezien voor het openen van een winkel (Guerrillamarketing was hier het sleutelwoord bij). Overal was het rood: bij de metro werd de krant uitgedeeld met als cover de mediamarktfolder, buiten liepen overal mannetjes met rode mediamarkt tuinbroeken, er werd van alles over omgeroepen, fietsers met gigantische stapels (lege) dozen van alle merken die verkocht worden fietsten rondjes. Erg grappig om te zien! En hét toppunt voor Wouter: ze deelden rode mediamarkt-theebottles uit! Na 5 minuten in de rij te hebben gestaan kon Wouter zijn cadeautje in ontvangst nemen en werkelijk, hij was zo blij als een kind :P
Vervolgens besloten wij om maar gelijk het meest symbolische punt van het oude Shanghai te bezoeken, namelijk de Bund. Hier staan alle oude gebouwen (vaak ook Brits/Europese en New York/Chicago stijl van rond 1930) waar vroeger fortuinen werden verdiend, waaronder de Bank of China, Hong Kong & Shanghai Bank (tegenwoordig HSBC), Jardine Matheson en vele andere. Prachtig om te zien, je hebt echt even het gevoel helemaal niet meer in China te zijn en vooral niet wanneer je je omdraait en daar recht tegenover je de Huangpu rivier ziet met daarachter de skyline van Pudong.
Vervolgens zijn we rustig over de East Nanjing Rd gelopen, de commerciële straat van Shanghai met veel neonverlichting. Deze straat is al heel lang dé commerciële straat van Shanghai en ook hier zie je de oude gebouwen, zoals de Number 1 Food Store (1926) en de Number 1 Department Store van Shanghai (1936). Mooi om dat soort gebouwen tussen zo'n moderne straat met dure winkels te zien en te bedenken dit 50 jaar geleden ook een zeer moderne straat moet zijn geweest, maar er compleet anders uitzag. Maar wat een big business rond horloges, overal zag je de ene na de andere dure horlogewinkel. En als toerist werd je om de twee minuten aangesproken door iemand die riep 'watchbag', dus wij in het begin kijken naar onze tas, was daar wat mee aan de hand dan? Maar uiteindelijk hadden we het door, ze bedoelden 'watch, bag', of we geïnteresseerd waren in fake-horloges en tassen. Ze liepen allemaal met een boekje met dezelfde plaatjes, we werden er niet goed van :P
Aan het einde van de middag gingen we richting ‘French Concession', een wijk van Shanghai wat je kan vergelijken met bv een wijk als Kensington en Chelsea in Londen. Uiteindelijk belande we bij een parkje waar we volgens mij wel een uur lang lekker hebben gezeten en gekeken naar kleine Chinese kindertjes die rolschaatsles kregen. Erg schattig om te zien, dit zag je overigens overal in Shanghai! Daarnaast viel ons ook op dat heel veel oudere Chinezen, met name de oma's, heel veel aan lichaamsbeweging doen. Gerust een uur lang rondjes joggen, strekoefeningen doen of gebruik maken van de prachtige apparaten (fitness) die in verschillende parken staan. Vervolgens zijn we bij een klein schattig restaurantje uiteten gegaan: ‘Bai's restaurant'. Hier ontmoette we nog twee Franstalige Canadezen, die toevallig in het zelfde hostel verbleven.

Dag 2
De volgende dag zou de helderste dag worden, dus besloten we naar Pudong te gaan en daar een bezoekje te doen aan de grootste gebouwen.
We begonnen in de ochtend met ‘Shanghai World Financial Centre', waar we op het hoogste observatory deck (474m) van de wereld hebben gestaan. Het gebouw zelf is 492m hoog en het lijkt op een flessenopener van buiten! Er waren drie observatory decks, waarvan bij de hoogste de vloer deels van glas was (boven de opening van de flessenopener), dat gaf toch wel een speciaal effect! Verder is het natuurlijk prachtig om boven al die andere hoge gebouwen uit te kijken, die vanaf dat gebouw niet meer dan een schaduw leken... geeft je toch even een ‘King of the World' gevoel ;) Maar het hoogtepunt van deze ervaringen waren toch de wc's!!! Hoe gaan we dat beschrijven: zittend op een wc met uitkijkt over Shanghai op 474m hoog. De toiletbril was voorverwarmd en nadat de behoefte is bevredigd kan er gebruik gemaakt worden van een drietal reiningsfonteintjes; 2 voor de achterkant, 1 voor de voorkant. Allemaal stuk voor stuk in te stellen naar eigen behoefte en maten: harder/zachter en meer naar voren/achter. Onvoorstelbaar wie dat bedacht heeft!
Vervolgens hebben we een rondje gelopen door Pudong tussen al deze mooie hoge gebouwen. Raar om te bedenken dat de eerste plannen voor dit gebied 20 jaar geleden pas zijn begonnen en dat er nu al zoveel staat. De meeste gebouwen zijn dus ook erg nieuw! En ze zijn nu alweer bezig met een gebouw dat nog hoger gaat worden dan het SWFC. Uiteraard moesten wij gebruik maken van de meest toeristische attractie van Shanghai: ‘Bund Sightseeing Tunnel' Dit is een tunnel die Pudong met de Bund verbind, alleen dan de toeristische verbinding! Je gaat in een grappig karretje door apart verlichte tunnel, ‘t slaat nergens op en is veel te prijzig, maar het is wel grappig!
Aan het einde van de middag zijn we naar Shanghai History Museum geweest. Een erg leuk en interactief museum, waar je letterlijk door de geschiedenis heen loopt. Waar je bij elke ruimte door een nieuwe scène heen liep, met van die fancy effects met muziek en beelden en mooie wassenbeelden (beter dan Madame Tussauds). Erg leuk museum om te zien en het gaf ons een heel goed beeld van de geschiedenis van Shanghai, waardoor ook veel verklaard werd waarom Shanghai nu zo is! Dit leuke museum zat onder de ‘Oriental Tower', het symbool van Shanghai. Deze werd 's avonds ook mooi verlicht!
Tot slot zijn we naar het op één-na-hoogste gebouw geweest van Shanghai, namelijk Jinmao Tower. Hier besloten we niet veel te veel geld neer te leggen om naar het observatory deck te gaan, maar om zelf met de lift naar Cloud 9 Bar te nemen en daar voor dezelfde prijs, één verdieping hoger, een cocktail te drinken, erg geslaagd!

Dag 3
Op dag drie wilde we de stad even ‘uit' en hebben we een bezoekje gedaan aan de Yuyuan gardens & bazaar. Deze tuinen kwamen oorspronkelijk uit 1559-77, maar zijn tijdens de eerste Opiumoorlog in 1842 zwaar beschadigd en uiteraard weer hersteld! Deze tuinen behoorden tot een rijke familie in de Ming dynastie. Erg mooi om te zien, heel typisch Chinees met alle paviljoentjes, vijfertjes etc! Helaas hebben we hier nog een maand aan terug moeten denken, aangezien een kater het zo leuk vond om zijn territorium op onze rugzak af te geven.. (pissen). Wat een ranzige sterke geur.. dat hebben we er dus mooi niet uit gekregen... Maargoed naast de tuinen was een grote bazaar met vele shopjes (souvenirs, thee, kleding, van alles). Ontzettend druk en daar hadden we het eigenlijk wel snel gezien! In de buurt had je nog een tempel: de Temple of the Towns God. Grappig om vele moderne Chinezen hier te zien bidden. Ook werd hier veel huisafval (rode zakken met oud papier) verbrand als ritueel (geloven is af en toe slecht voor je gezondheid). Al met al een rokerige bende, maar wel weer mooi en interessant om te zien. Die tempels zijn altijd toch wel intrigerend om te zien.
Hierna wilde we een bezoekje doen bij Duolun Road Cultural Street. Een straat met mooie oude huizen die eens thuis was van de meest beroemde schrijvers van China. Maar nu is de straat vol met art shops, curio shops, theehuisjes en cafés. We konden de weg niet gelijk vinden (Wouter wist wel zeker waar we heen gingen ;) en belande bij een klein lokaal marktje. Grappig om Shanghai ook zo van de andere kant te zien, want tot dusver hadden we alleen modern Shanghai gezien. Maar het grootste gedeelte van Shanghai bestaat natuurlijk uit de ‘gewone' Chinese mensen die natuurlijk niet rijk zijn. Op dat marktje werd echt van alles aan eten gemaakt en verkocht. Zo zag je de vissen nog in bakjes spartelen en een paar minuutjes later gevilt op de grond liggen. Erg gek gezicht af en toe, maar voor hun natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld. Maar leuk om gezien te hebben.

Dag 4
De volgende dag wilde we 's ochtends een bezoekje doen aan het Expo-terrein. Ondanks dat Expo 2010 al afgelopen was, hoopte we dat we al die bijzondere gebouwen nog wel van buiten konden bekijken. Maar helaas... het was één grote bouwput en vol met troep. Dus we zijn snel rechts om keert gegaan richting 50 Moganshan Road Art Centre. Een groot complex van industriële gebouwen waarin eindeloos veel galerijen te vinden zijn met kunst. Kunst bestaande uit van alles en nog wat: art deco, kunst in de zin van schilderijen (vaak modern en apart), provocerende kunst, beeldende kunst. Er was ook een galerij te vinden met waar een groot project tentoongesteld werd, met 1000 filmpjes over China inclusief geluid dat werd afgebeeld op een heel aparte manier! Er hingen honderden luidsprekers aan draadjes in de lucht, die allemaal verschillende tunes hadden en overal zag je kleine venstertjes met filmpjes, erg apart! Al met al, was het leuk om te zien en we hebben nog 2 mooie posters gekocht. Een van een moderne lachende Boeddha en de ander van een gefotoshopte foto van China met heel veel beelden en krantenknipsels.
Vervolgens zijn we naar People Square en Renmin Square gegaan. Dat zijn zo'n beetje de twee centrale parkjes van Shanghai. Maar heel grappig, in één van de parkjes was op die dag het park ingericht als dating park. Het was ontzettend druk en overal hingen briefjes aan de bomen en bosjes met informatie over singles en iedereen kon rondlopen en de briefjes lezen. Hoe het allemaal werkte wisten we niet precies, maar waarschijnlijk kon je dan contact opnemen met iemand die je leuk lijkt. Soort internetdaten ofzo, geen idee, maar het zag er erg leuk uit! Iedereen was in een leuke en gezellige stemming. Moeten ze is in Nederland introduceren!
Daarna wilde we nog een bezoekje doen aan het Shanghai Museum, maar deze ging helaas bijna sluiten... Dus we besloten gewoon lekker even op het plein te zitten voor het museum. Wat achteraf een heel toneelstuk voor ons was en we zullen uitleggen waarom: We hadden van te voren al gehoord en gelezen (eigenlijk in Beijing al) dat er zoiets bestaat als een ‘tea ceremony scam'. Ze waarschuwen ons hiermee voor ‘pretty English speaking girls, who want to improve their English and invite you to a tea ceremony'. Na deze ceremonie word je als het ware beroofd om veel te dure thee te kopen op een niet zo'n ‘lieve' manier. Nadat we werden aangesproken en na twee tellen al door hadden waar het over ging, kapte we het gesprek af en leek het ons interessant om ze is in de gaten te houden hoe ze te werk gingen. We gingen voor een half uurtje rustig aan de kant van het plein zitten bij de uitgang van het museum (genoeg toeristen dus). We kwamen er al snel achter dat er twee groepjes aan het werk waren. Meestal bestond een groep uit twee meiden en een jongen. Als er dan toeristen kwamen dan werd gevraagd of ze een foto van hun wilde maken. Vervolgens vroegen ze ook of ze een foto van hun wilde maken (niets verkeerds aan toch?). Dit gebruikte ze eigenlijk altijd als excuus om een praatje aan te knopen. Vervolgens werd er wat over en weer gepraat en veel gelachen natuurlijk, waarna meestal de vraag komt of ze mee willen naar een theehuisje. De meeste toeristen zeggen dan gelukkig nee en dan wordt het gesprek ook snel door het groepje afgebroken. Dit zagen we dus ongeveer bij 10 groepjes voor ons neus gebeuren! Elke keer weer op de foto en dan ‘gezellig' praten. Wel heel komisch om vanaf de zijlijn te aanschouwen. Uiteindelijk had één groepje beet, een Britse man en vrouw die in het Jinmao hotel verbleven, liepen braaf mee om gezellig wat kopjes thee te gaan drinken. Wouter heeft ze maar even gewaarschuwd dat het een scam betrof en dat de thee een rare nasmaak zou hebben... (ja ja, go Wouter!)
's Avonds hebben we van de skyline genoten bij Captains bar op het dakterras vlakbij de Bund. We hadden een mooi uitzicht op Pudong, alleen was het nogal een mistige gebeurtenis. Ook in Shanghai hangt er namelijk vaak veel smog in de lucht, we zitten tenslotte in China.

Dag 5
Op de laatste dag weer vroeg uit de veren, we zouden namelijk de snelste trein ter wereld nemen, naar Hangzhou, wel 350km/uur. De voorkant van de trein zag er erg spacy uit en de neus was extreem lang (zie foto's). Dit was tot nu toe de kortste en snelste treinrit van onze reis: 43 minuten en een topsnelheid van 354km/uur. Iets sneller dan de TGV in Frankrijk, maar toch leuk om mee te maken.

Nog wat grappige dingetjes over Shanghai (alsof het verhaal nog niet lang genoeg is ;):
In de metro hoor je elke keer voordat de metro stopt: 'Please exit from the lefte site'. Ze zullen het ook maar is één keer goed inspreken... En dat voor een stad dat zich zo Westers voelt!
Verder zie je buiten mensen met pyjama's lopen, dit lijkt nogal sloeberig, maar het betekent juist het tegenovergestelde. Wanneer je namelijk met een pyjama buiten kan lopen, betekent dat je rijk genoeg bent om twee paar kleding te hebben, namelijk je normale kleren en een pyjama. Het grappige is zelfs dat je een soort van buiten-pyjama's in de winkels kan kopen: een dikke pyjama met voering. Dus zelfs als het vriest, kan je gewoon nog buiten in je pyjama lopen. Je zie ze soms zelfs met hoge hakken eronder rondlopen!
Verder zie je in Shanghai ook overal rode telefooncellen staan, net zoals in Londen, erg grappig om te zien. Resterend cadeautje van de Britten!
Bij de metro bij ons hostel stond een advertentie van een erg mooi horloge (van Citizen), wanneer Wouter weer geld heeft, dan koopt ie ‘m gelijk... Maar dat zal nog wel eventjes duren, eerst nog een paar maanden verder reizen... :)

Roel

Net sneeuw geruimd en nu bij een kopje koffie weer zo'n prachtig verhaal. Mijn dag kan al niet meer stuk.

HFBOY

Everdine

Van die "dating"briefjes in dat park heb ik een heel groot artikel in Nederland over gelezen . De Chinese jongeren besteden jaren bijna 100% van hun tijd te studeren met zo hoog mogelijke cijfers om daarna hun noodzakelijke carrière op te bouwen. Ze hebben dus geen tijd om een "passende"(qua standing- en beroeps niveau) partner te zoeken en vinden. Dat doen dus hun ouders en grootouders .Die hangen al die briefjes op met uitgebreide beschrijving wat die kinderen zoal bereikt hebben. Met het verzoek daarop te reageren(bijna solliciteren) . Zo ontstaat er een pool van potentiële huwelijkspartners,waaruit de meest belovende wordt uitgekozen . In dat park lees je dus de mogelijkheden aan huwelijkspotentieel

Omi/opa Piet

ja mensen;wat is de wereld toch verdeeld....
wij zitten in de sneeuw;heb vanmorgen een vol uur sneeuw geschoven om de oudjes van het hofje de gelegenheid te geven ter kerke te gaan.
maar al met al een prachtig gezicht!!(niet dat van mij,hoor,maar van al die sneeuw).
fijn dat jullie ons zo van alles op de hoogte brengen;geruisloos haal ik zo mijn aardrijkskundige kennis weer een beetje op.
moeder Wilma was vorige week in een fluitende glansrol in de Grote Kerk.
je kan het tzt op de CD beluisteren,maar in nature is het toch een klasse beter.
luitjes,blijf genieten en laat ons mogen meegenieten.
hartelijke groeten van ons hofje.

Robbert

Mooi verhaal weer! Leuke manier van schrijven dat we ook wat van de geschiedenis meekrijgen.

Enne wat is een teabottle? Een,theepot?

Enne die wc is echy geweldig ;)

ben benieuwd naar nieuwe,verhalen
XRobbert

Fam. Brandsen

Bedankt weer voor je mooie reisverhaal. Als je terugbent hoef je helemaal niets meer te vertellen, dan weten we alles al..........
Geniet ervan
wij genieten hier ook van sneeuw, echt een schitterend uitzicht hier op de tuin en de bomenpartij achter ons huis. we genieten er volop van.
Liefs,

maarten

tjonge tjonge valt er hier is een beetje sneeuw moet je ze horen klagen. Alsof jullie niet weten hoe sneeuw er uit ziet.
We genieten van jullie.

Jeannette de Rooij

heerlijk zo met jullie mee te genieten en goed om te lezen dat daar de oma's ook zoveel sporten....... dat steunt mij dan weer ;-) Geniet nog op jullie verdere reis dan doen wij dat ook

Pieter

Hey wuut en yas,

Leuk verhaal weer hoor. Ben we jaloers op jullie, want In Sydney heb ik nog geen med

Pieter

Mediamarkt gezien ;-) Hier down under gaat ook alles lekker. Vandaag lekker t opera house ingeweest en zelfs nog even in de zaal gekeken, de voorstelling was afgelopen, dus kon ik mooi even naar binnen sneaken.
Xxx

goeiemorgen Yasmin en Wouter,

vanuit een besneeuwd Harderwijk wensen wij jullie goede Kerstdagen en een gelukkig,voorspoedig en gezond 2011 toe.
weet dat wij jullie biddend volgen.
hartelijke groet,

Madelief

Nice, mijn pyjama's zijn niet shabby, maar chique!
:D

Thea & Aldert

Hallo Yasmin en Wouter,

leuk hoor die foto's, vooral van dat kleine meisje met een spleet in haar broekje. Dat hadden wij in Nederland moeten hebben, lekker makkelijk.
Veel plezier en ik wacht jullie volgende verhaal en foto's af.
Groetje

Thea & Aldert

Jeannette de Rooij

zo dat is snel schakelen van Sidney naar Shanghai maar wat zien jullie veel.............. en wij dus ook. Bedankt voor de prachtige verslagen en foto's. Geniet nog maar lekker van jullie reis en tot het volgende verslag. groet'n Ed en Jeannette