Wouter-Yasmin.reismee.nl

Hangzhou

Ni hao allemaal/lief dagboek!

We gaan weer verder met de inhaalslag om het schrijven bij te werken!

We kunnen ondertussen al wel vertellen dat we na ruim twee weken van heel veel geregel en eindeloze mailtjes over en weer sturen het helemaal gelukt is met de Tibettour. We zijn hier nu dus echt helemaal happy!! We gaan in totaal met z'n achten (allemaal via internet/Lonely Planet forum opgespoord), nog drie Nederlanders, een Duitser, een Fransman en een Amerikaan. Heel relax dat we met acht man kunnen gaan, want dat scheelt enorm in de kosten en met acht passen we precies in twee jeeps. Met z'n tweeën naar Tibet gaan zou erg prijzig worden, aangezien je verplicht bent een guide en een driver bij je te hebben. En ja, acht dagen het salaris van een driver en guide betalen + accommodatie + maaltijden tikt natuurlijk aardig aan! Vooral de gids is een grote kostenpost... en een driver heb je echt nodig, want je mag als buitenlander niet gebruik maken van het openbaarvervoer buiten Lhasa. Verder heb je naast het visum van China ook de nodige permits voor Tibet nodig om binnen te komen. Verschillende permits voor verschillende regio's. En deze moeten tijdig geregeld worden, dus een deadline om alles te regelen kwam al snel in zicht! Maar we hebben een leuke tour van Lhasa (de hoofdstad van Tibet) naar de Nepalgrens gevonden. We zijn blij dat het geregel allemaal achter de rug is, want het was vaak nog tot laat in de nacht doormailen en frustraties omdat niet iedereen even snel reageert (en ja de deadline kwam al snel). Erg handig als iedereen ergens anders is en iedereen heeft natuurlijk wel zijn zegje heeft te doen ;) Maar de 29e vertrekken we met de trein vanuit Chengdu en we arriveren in de middag van de 31e in Lhasa. Dat betekent dus oud-en-nieuw in Tibet, we zijn benieuwd ;)

Dag 1, Hangzhou
Waar waren we gebleven... de hogesnelheidstrein vanuit Shanghai, die ons naar Hangzhou gebracht heeft. Eenmaal aangekomen staan ook hier (net zoals bij elk busstation/treinstation etc.) veel te veel taxichauffeurs, die ons voor veel te veel geld wel naar het hostel willen brengen. Na eindeloos te worden aangesproken (TAXI, TAXI, TAXI), begint dat toch een beetje op je zenuwen te werken. Laat ons nou even rustig uitzoeken met welke bus we moeten gaan!! Haha ;) Achja, het heeft ook wel zo z'n charmes. Maar wij gaan liever met het openbaarvervoer, toch een heel stuk goedkoper en leuker! Behalve dat er in de bus een vent voor Yasmin zat op een paar centimeter afstand en haar minutenlang van top tot teen geïnspecteerd heeft ;) Ja, die Chinezen blijven elke keer opkijken van een stel westerlingen in hun land.

Hangzhou
Deze plaats, vooral bekend om z'n West Lake (een heel groot meer), is eigenlijk een luxe vakantieoord voor veel Chinezen. Per jaar gaan hier ongeveer 4 miljoen Chinezen heen en in 2008 was het benoemd tot beste Chinese toeristische attractie. De Westlake, met zijn groene heuvelachtige omgeving rondom, wordt al voor eeuwen door keizers en poëten geprezen (boeiend :P). Marco Polo bezocht Hangzhou in de 13e eeuw en heeft dit beschreven als een van de mooiste plaatsen ter wereld. Al met al zullen we hier ons hier dus vast wel een paar dagen kunnen vermaken...
Verder is Hangzhou duidelijk een luxe stad, op één straat hebben (de straat van ons hostel) wel zeven soorten luxe automerken achter elkaar gezien: BMW/Mini, Lamborghini, Maserati, Ferrari, Rolls-Royce, Mercedes, Aston Martin en nog een paar... We vonden ook al een routebeschrijving op internet naar ons hostel toe: iets in de trant van passeer de Maserati, vervolgens de Ferrari en sla bij de Mercedes naar links. Je zag dus vele luxe auto's met rijke Chinezen rondrijden!

De eerste dag was het weer wat regenachtig en aangezien de voorspellingen de volgende dag al een heel stuk beter waren besloten we niet te veel te gaan doen en rustig een rondje te lopen naar de toeristische straat ‘Qinghefang Old Street'. Een straat met vele toeristische stalletjes, theehuisjes, curio-stalletjes, maar vooral bekend om een aantal traditionele medicijnwinkels. Ook was er een museum te vinden over de Chinese medicijnen: ‘Huqing Yutang Chinese Medicine Museum'. Deze dient ook nu nog als apotheker/kliniek en bestaat al sinds 1874. Van binnen zag het er dus ook nog typisch als een traditionele medicijnenwinkel uit, erg leuk om te zien! Overal zag je potjes met kruiden of andere stoffen. Ook het museum was erg interessant. Het gaf een goed beeld hoe de Chinese medicijnenwereld met al zijn kruiden, planten en dierproducten door middel van ‘trial and error' tot stand zijn gekomen. Ondanks dat de Westerse geneeskunde ook steeds meer in China groeit, blijft op heel veel gebieden de traditionele Chinese geneeskunde voor veel Chinezen erg belangrijk! Je zag er ook de meest bizarre geneeswijzen, bijvoorbeeld voor hoge bloeddruk schijnt het bot van de tijger werkzaam te zijn. Maar ook dat is nu in China officieel verboden.

Dag 2
De tweede dag was het gelukkig weer stralend weer en besloten we waar Hangzhou zo bekend om staat te bekijken en dus met een bootje de ‘West Lake' op te gaan. Het bootje bracht ons naar een klein eilandje ‘Xiaoying Island' en vanaf daar kon je uitkijken over ‘Three Pools Mirroring the Moon'. Dat waren 3 kleine torentjes in het water waar met het mid-autumn festival kaarslicht in wordt gebrand. Gelukkig was het laagseizoen, want in de zomer moet het hier gigantisch druk zijn met al die Chinezen en andere toeristen. Verder was het een schattig eilandje om te zien en je had mooi uitzicht over het meer met z'n mooie heuvels eromheen. Vervolgens zijn we naar het volgende eiland gevaren: ‘Gushan Island' waar nog een klein parkje was.
De rest van de middag hebben we een wandeling door de heuvels ten noorden van West Lake gemaakt. We hebben nog een grot gezien, een mooi uitkijkpunt op de top van de heuvel, een tempel en de zeven-verdieping-hoge Baochu Pagoda.
's Avonds naar een noodle-restaurant geweest die bekend stond om z'n goede aal-noodles, dus die heeft Wouter mooi geprobeerd en met succes! Yasmin bleef er braafjes vanaf, vis is aan haar meestal niet besteed.

Dag 3
Lekker een dagje rustig aan gedaan, wat fotootjes 's avonds van het meer gemaakt en plannen gemaakt hoe we verder willen reizen tot aan Hong Kong. Aangezien we 3 december van het vaste land China af moeten zijn, want dan verloopt ons visum. Uiteindelijk een wijziging in ons plan gemaakt en we gaan nu niet meer naar Xiamen en Yongding, wat oorspronkelijk het plan was, maar richting de bergen van Huangshan en de country side van Wuyuan. Dat schijnt ook heel erg interessant te zijn en het staat tenslotte ook op plek één van het platteland van China in de Lonely Planet ;) Jaja, de Lonely Planet blijft een bijbel!

Dag 4
Vandaag zijn we richting het zuiden van West Lake gegaan. Dat gebied staat vooral bekend om z'n groene thee. Eindeloze heuvels waar rijen met bosjes thee groeit en waar vele kleine theeplaatsjes te vinden zijn. De bekende thee van dit gebied is de ‘Longjing' (Dragon well tea). Verder was daar ook een groot ‘China tea museum' te vinden wat uiteraard alles verteld over hoe thee wordt gemaakt en over alle verschillende soorten thee. Maar China is echt een theeland. Iedereen drinkt altijd en overal thee. Je ziet ook iedereen buiten met een tea-bottle (soort bidon achtige fles) met thee lopen. En in bijna elk restaurant krijg je naast je eten gratis thee. Verder kan je op de stations en in de treinen altijd heet water krijgen om je eigen thee te maken. De meest populaire thee is wel de groene thee, maar daarnaast zijn er ook vele ander soorten thee te vinden zoals zwarte thee, witte thee, oolong thee, maar ook bloementhee zoals Jasmine tea. Bij bloementhee komt er ook daadwerkelijk een bloem uitzetten wanneer het in het hete water drijft. Ook is elke thee weer goed voor iets anders, de één voor de huid, de ander voor de buik en ga maar door!
In het museum kregen we nog een thee ceremonie/proefsessie. Waar we uitgelegd kregen hoe de verschillende soorten thee te bereiden en uiteraard konden we proeven. Erg lekker, dit is nog eens goede thee in China in plaats van de restjes van theeplantjes die in de Pickwickzakjes worden gepropt!
Verder hebben we door dit mooie gebied nog een stukje gewandeld naar één van de vele theeplaatsjes en daar nog wat thee gedronken en gekocht bij een lokale boer. (Wanneer het volgende pakketje dat vanuit Hong Kong verstuurd zal worden in Nederland aankomt, zit hier ook wat Dragon well tea voor Jogchem bij ;) )
's Avonds wilden we naar een fonteinenshow gaan, maar helaas ging het die avond niet meer door. Ze waren bezig om de lampen aan het vervangen... Maar we kwamen daar nog wel een aantal Chinese studentjes tegen, die buitenlanders moesten interviewen over Hangzhou. Erg grappig met hun beginnend Chinees/Engels en heeft uiteraard nog een leuke foto opgeleverd! Alweer de laatste avond Hangzhou. De volgende dag pakken we de bus naar Huangshan (die stad met die rare bergen).

Dag 5
Weer vroeg uit de veren en om iets over negenen waren we al weer op het busstation met onze gele hoezen om de tassen heen (worden de tassen niet zo vies in het bagageruim). De bus van Hangzhou naar Huangshan was perfect geregeld. Dit was namelijk onze eerste keer ‘bussen', in plaats van dat we met ‘treinen' naar de volgende bestemming gingen. Huangshan ligt niet erg ver van Hangzhou, dus we hebben maar een kleine 2 uurtjes in de bus hoeven te zitten ;) Maar deze ging wel via de ‘long distance bus station', dus interessant om te zien hoe dit in China te werk gaat.
Ook hier kom je een hele grote hal binnen waar alle bagage door de scan heen moet, maar dat zijn we in China wel gewend, bij elke metrorit, treinreis of grote busreis moet alles door een scanner. Niet dat ze op het beeldscherm van de scanner kijken, het is meer een formaliteit. Vervolgens is er een hele grote wachtruimte, waarachter allemaal verschillende deuren naar buiten te vinden zijn. Elke deur weer voor een andere bus en dat staat weer netjes op een informatiebord daarboven aangegeven. Meestal ook in het Engels en anders proberen we braaf de Chinese tekentjes te herkennen op de borden en te vergelijken met de tekentjes op onze tickets. Tegen de tijd dat de vertrektijd nadert, komt de bus aanrijden en stopt precies voor de deur. Ongeveer 5 minuten voor tijd kan iedereen boarden en dan vertrekt de bus meteen! Echt een geoliede machine was dat!

Omi/opa Piet

dag lieve mensen,
het is ouderjaarsdag;nog een paar uur en 2010 zit er al weer op!
en kan komt 2011,met voor jullie nog maanden om te genieten!
want uit jullie verslagen menen wij te hebben mogen vaststellen, dat jullie dat daar volop doen.
leuk dat jullie reisgezelschap hebben;als er dan problemen zijn los je die met 8 man natuurlijk sneller op dan met jullie tweetjes;hoewel ze jullie allebei wel om een boodschap kunnen sturen;dat dus wel.Nou,dan hebben die andere 6 steun van jullie.
wie had dat kunnen denken;oud en nieuw in Tibet!!
nou,geniet er van en blijf genieten.
onze beste wensen voor het nieuwe jaar;dat het jullie maar alles mag brengen dat jullie er in jullie bescheidenheid van verwachten en zo mogelijk nog veel meer dan dat!
en bovenal:GEZONDHEID!!!
hartelijke groet van ons beiden,
Omi/opa Piet(die voor jullie bidden)

thea & aldert

Lieve Yasmin en Wouter,

Leuk hoor om weer even jullie belevenissen te lezen.
Wauw Tibet met oud en nieuw, ik ben benieuwd hoe dat daar gevierd wordt. Dat lezen we wel later denk ik.
Geniet er van en de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dikke knuffel, thea & aldert

Everdine

Zo jullie zijn dus goed in Lhasa aangekomen. Zojuist zagen we op het journaal het nieuwjaars vuurwerk in Sydney( Pieter.)We genieten nog regelmatig van de heerlijke thee, die jullie ons toestuurden.Echt niet te vergelijken met de zakjes hier.

Annemieke de Bruijn

Bijzonder jullie verhalen...een geweldig nieuw reisjaar voor jullie!

Jeannette de Rooij

ja hoor oud en nieuw in Lhasa............... wie wil dit niet???
geniet van jullie ervaringen dan doen wij dat van jullie verhalen......iedere keer weer een feestje om te lezen. Een gezond en gelukkig 2011 van Ed en Jeannette