Wouter-Yasmin.reismee.nl

Hong Kong

Nihao/Hello,

Bijna 30 dagen verder sinds Beijing, dat betekent einde visum en dus einde eerste deel van ons ‘China' avontuur. Nouja... we verblijven eigenlijk nog wel in China, maar dan in een SAR gebied (Special Administrative Region), iets met de geschiedenis waar we straks nog even op terugkomen!

Daar zijn we dan, eindelijk, lange reis achter de rug... maar eindelijk op station Kowloon. Op naar ons hostel in één van de vele immense gebouwen gelegen aan de Nathan Rd. Misschien kunnen we het beter de beruchte mansions noemen. We kregen van Linda al de tip daar niet te verblijven, maar na lang op internet gezocht te hebben moesten we helaas concluderen dat het toch de Nathan Rd. zou worden. Hong Kong is erg klein en heeft natuurlijk wel veel mensen (7 miljoen), kortom er is altijd ruimte te kort daar! Dus wat ze hebben gedaan is heel veel hostels / guesthouses / hotelletjes in de vele hele oude en vervallen gebouwen aan de Nathan Rd. (Kowloon) gepropt. Buiten deze straat zijn er ook nog wel hotels te vinden, maar allemaal erg prijzig! Diegene die in prijs meevallen, waren natuurlijk al lang van te voren vol geboekt! Maar na vele verhalen op internet te hebben gelezen, hebben we hopelijk een leuk verblijf gevonden: Golden Island Guesthouse. De ergste verhalen zie je naar voren komen: van hele kleine kamertjes (maar dat zijn ze allemaal!) tot de meer beruchte verhalen over de Chungking Mansions, dat het er niet veilig is met veel pooiers, vluchtelingen, drugs etc., etc.
Eenmaal aangekomen, zien we inderdaad een behoorlijk oud en lelijk gebouw... Maar het hostel zelf viel ons alleszins mee! Kamer was uiteraard klein, maar voor wat we ervoor betalen in Hong Kong viel het best mee (± € 13). Vriendelijke vrouw achter de receptie die redelijk Engels sprak en we hadden niet het gevoel dat het er 's avonds erg onveilig zou zijn. Dus helemaal prima!

Dag 1
Bij aankomst op Kowloon besloten we gelijk een Octopus Card te halen. De OV-chipkaart in Nederland is op de Octopus Card gebaseerd, alleen deze kaart werkt wel perfect! Je kunt de kaart opladen en gebruiken voor al het openbaarvervoer, maar het is ook te gebruiken in vele winkeltjes, attracties en restaurantjes! Echt een uitkomst en vaak krijg je nog korting ook.
Nadat we ons hostel hadden gevonden en onze spullen daar konden droppen, hadden we nog een middagje en avond over dus we besloten rustig rond te struinen in Hong Kong Island.
Hong Kong is makkelijk als volgt in te delen: Kowloon, Hong Kong Island, The New Territories en de Outlying Islands. Hong Kong Island met daarin het ‘Central district' is het economisch hart van Hong Kong. Hier staan alle belangrijke gebouwen, hier is de meeste luxe te vinden en je kan alles doen en kopen wat je maar wilt! Kowloon daarentegen is heel dicht op één gepakt met mensen en in het zuidelijkste deel zijn heel veel hotels, hostels, restaurantjes, etc. Erg toeristisch ingesteld dus. The New Territories (waar eigenlijk ook de buiten liggende eilanden bij horen) beslaat zo'n 88% van Hong Kong, hier vind je meer de ongerepte natuur.

Hong Kong Island maakte gelijk al een hele goede indruk op ons. We hadden eindelijk het gevoel weer is in een echt geciviliseerde stad/land te zijn, waar mensen niet eindeloos staan te rochelen, waar het schoon is en wat goed internationaal ingericht is... Heerlijk! Wat Wouter opvalt, is dat iedereen hier met een iPhone rondloopt, soms zitten er vijf mensen op een rij in de metro met allemaal de laatste iPhone in de hand. Officieel is Hong Kong een tweetalig land: Kantonees (maar Mandarijn wordt ook veel gebruikt) en Engels. Bijna iedereen die we tegenkomen kan dus ook Engels! En wat ons ook erg opviel is dat de kids zowel Engels als Kantonees tegen hun ouders spreken, die zelf van oorsprong alleen Kantonees spraken. Kortom, ze worden hier nagenoeg allemaal tweetalig opgevoed. Verder zijn ook alle borden en aanduidingen in het Engels. Dus voor ons, als helaas nog steeds Chinese analfabeet zijnde, een verademing om ons door een stad te navigeren! Verder straalde Hong Kong Island op het eerste gezicht luxe uit! De ene na de andere grote shopping mall en luxe supermarkten waar je ook gewoon de Westerse producten kunt kopen! De mensen zijn erg behulpzaam en vriendelijk. Je ziet hier ook genoeg buitenlanders rondlopen die hier gewoon wonen. We hadden beide echt zo'n gevoel van, dit zou best wel eens een stad kunnen zijn waar we zouden kunnen wonen. (en nee, wees maar niet bang, we blijven gewoon in NL ;)).

Na een middagje lekker rondgestruind te hebben en heerlijk avond te hebben gegeten besloten we naar de ‘famous light en music show' van Hong Kong te gaan. Deze is van twee kanten leuk om te bekijken, vanaf Hong Kong Island en vanaf de overkant van het water Kowloon (hier is het officieel bedoeld). Aangezien we in Hong Kong Island waren besloten we op de pier een bankje op te zoeken. Leuk spektakel met veel licht en laserstralen, maar het echte effect van de show moet je toch vanaf de andere kant bekijken. Verder waren ook alle bootjes mooi verlicht, dus al met al zag het er leuk uit!

Daarna nog één van de vele luxe supermarkten ingedoken ons een half uurtje verlekkerd door naar alle lekkere (duur en geïmporteerde) producten te kijken ;), van flesjes Evian tot alle lekkere kerstchocolade. We besloten flink wat melk en oatmeal in te slaan, zodat we de komende dagen heerlijk goedkoop banana porridge als ontbijt konden klaarmaken!

Tot slot met de Star Ferry overgestoken naar Kowloon, een leuke 10 minuten in de boot met prachtig uitzicht over de skyline van Hong Kong Island en dat voor maar 20 eurocent!

Dag 2
De volgende dag zijn we opnieuw naar Hong Kong Island gegaan en besloten we gelijk ‘s ochtends naar één van de high lights van Kong Kong te gaan, namelijk de ‘Victoria Peak'. Het was nog redelijk helder weer (smog viel mee), dus hoppa gelijk met het o zo oude en bekende Peak-trammetje omhoog. Vervolgens nog eens veel te veel geld betalen om boven op het gebouw te staan, maar dan heb je ook een leuk uitzicht over Hong Kong! Prachtig.
Aangezien we toch boven zaten besloten we een rondje om de top van de Victoria Peak te wandelen. Een klein wandelingetje van twee uurtjes, maar met prachtig uitzicht over Hong Kong Island, Kowloon, de haven en een paar van de Outlying Islands. Het leuke en ook wel bijzonder van Hong Kong is, dat je in 15 minuten van druk Hong Kong Island Central District ineens in een hele andere wereld bent met veel natuur, eindeloze wandelroutes, dan wel stranden! Heel divers dus, dat maakt Hong Kong ook zo mooi.
Eenmaal beneden hebben we een mooie wandelroute van de LP in het business district van Hong Kong Island gelopen. Bracht je gelijk naar de mooie en interessante gebouwen en uiteraard konden we nog even omhoog in het gebouw van de ‘Bank of China', waar we op de 50e verdieping toch ook weer een leuk uitzicht hadden. Even registreren, vervolgens krijg je een speciale kaart en mag je de bank binnen! Het HSBC gebouw was erg interessant om te zien met zijn aparte design ontworpen door een Brit. De onderkant van het gebouw is open en vrij om onder door te lopen en in het midden vind je een grote roltrap die je de bank zelf inbrengt! En ook daar weer is een prachtig groot atrium te zien, mooi gebouw! Uiteraard gingen wij even een kijkje nemen van binnen en tot ons verbazing deelden ze daar gratis Minute Maid Orange en popcorn uit. Kijk, gelijk onze plek voor een gratis snack gevonden! ;)

Die avond hadden we bedacht om een relax avondje naar de bios te gaan! In de IFC mall, was een grote bios te vinden en aangezien het land tweetalig is zijn er dus twee ondertitelingen! Helaas was Harry Potter nog net niet uit... ;) dus we besloten naar deel twee van ‘Mannen die vrouwen haten' (Stieg Larsson) te gaan! Erg grappig ervaring: een Zweedse film, met Engelse en Kantonese ondertiteling ;)

Dag 3
We hebben weer een mooie wandelroute in de LP gevonden, nu in Kowloon. Een wandelroute die langs alle verschillende soorten marktjes gaat! Te beginnen bij de ‘Yuean Po street Bird Market', waar eindeloze hoeveelheden vogeltjes werden verkocht! Vervolgens kwam de ‘Flower Market', waar we vele malen boven de shop zagen staan: ‘Fresh from the Netherlands'. Enn er werden eindeloze hoeveelheden kerstbomen verkocht! Echt bizar om te zien hoeveel aandacht aan kerstmis wordt geschonken in Hong Kong. In China wordt in de grote steden wel redelijk commercieel kerst gevierd, maar dat stelt niet zoveel voor. Maar hier in Hong Kong (begin december) is het echt big booming! Overal, maar dan ook echt overal kan je kerstpullen kopen, hangt kerstversiering en hoor je kerstmuziek! Heel gezellig sfeertje in ieder geval!
Daarna kwamen we bij de ‘Goldfish Market' terecht, niet een markt zoals wij verwacht hadden waar ze verse vis staan te verkopen. Nee, eindeloze shopjes waar je visjes als huisdiertje kunt kopen. De meest aparte vissen waren te zien en bijna allemaal al netjes voorverpakt in een zakje! Daarna volgde de ‘Tung Choi Street Market', die we bij nader inzien maar gepasseerd zijn. Een markt waar ze allemaal goedkope ‘rotzooi' verkopen, maar zo ontzetten druk! Tegen de avond arriveerde we bij ‘Temple Street Night Market', een night market zoals elke andere, waar ze voornamelijk goedkope dingen en souvenirs verkopen. En tot slot kwamen we aan bij de ‘Tin Hau Temple'. Ook hier in Hong Kong is het Boeddhisme de voornaamste religie. Maar daarnaast zijn wel veel meer kerken ook te zien, de Britten hebben hier tenslotte ook een behoorlijk tijdje vertoefd.

's Avonds zijn we opnieuw naar de ‘light and music show' gegaan, maar dit keer bij de Clock Tower vanaf Kowloon. Mét muziek dit keer (was aan de overkant niet te horen) en een hele grappige lichtshow, waar alle gebouwen van de skyline stuk voor stuk op het ritme van de muziek werden verlicht! Erg grappig om te zien!

Dag 4
Een dagtripje naar Lantau Island... naar een volgende highlight van Hong Kong, namelijk de ‘Tian Tan Buddha'. Eén van 's wereld grootste beelden van Boeddha: 34 meter hoog en 250 ton zwaar! Deze staat boven op een berg op het eiland en om daar te komen hebben ze naast een weg, ook een leuke kabelbaan gebouwd! Aangezien de omgeving ook daar erg mooi is, besloten we uiteraard van deze meer toeristische attractie gebruik te maken. Inderdaad met leuk uitzicht over het eiland, maar ook over het vliegveldje van Hong Kong!
Na het bezoekje aan de Boeddha zijn we met de bus doorgereden naar Tai-o. Dat was ooit een belangrijke vissersplaats en 1980 werd er ook veel handel gedreven in illegale immigranten vanuit China. Maar nu is het niet meer dan een klein vissersdorpje waar de traditionele stijl nog goed terug te zien is. Hier hebben we nog een klein boottochtje gemaakt, die een stukje over de rivier in het dorpje voer en die vervolgens een stuk de zee op ging waar we eventueel de ‘Pink dolphins' zouden kunnen spotten. Die bootjes ging elke 10 minuten, dus de kans dat je een dolfijn ziet is natuurlijk niet groot, maar ja hoor wij hadden geluk! Hij kwam wel twee keer heel kort in de verte boven water. Toch nog waar voor ons geld! ;)
Vervolgens weer in de bus richting Mui Wo, waar we na een maaltijd, met de ferry terug naar Kowloon terug zijn gegaan!

Dag 5
Deze dag wilde we heel relax naar één van de mooiste strandjes van Hong Kong gaan. Helemaal afgereisd naar Sai Kung (ten oosten van Hong Kong) en dan vervolgens met een kaido (een klein bootje) naar één van de kleine eilandjes af te varen naar de mooie stranden. Helaas is het strandseizoen voorbij in Hong Kong (ook al was het een graad of 27) en dus komen de Hongkongers ook echt niet meer... Dat betekent dat we alleen naar de eilandjes met privé kaido's konden... en dat werd ons te duur! Na een lichte teleurstelling en de nodige frustraties besloten we helemaal naar de andere kant van Hong Kong te gaan (zuiden van Hong Kong Island, the Repulse Bay). Dat zou ook mooi strand moeten zijn, maar dan in ieder geval bereikbaar. Met de bus van Central dwars door Hong Kong Island naar het zuiden was al een leuk tripje op zich. Ze hebben hier net zoals in Engeland dubbeldekker bussen, dus we zaten mooi bovenin, vooraan! Prachtig uitzicht dus ;). Eenmaal bij het strand aangekomen, hebben we daar heerlijk een ijsje gegeten en gewacht tot de zon onder ging. En natuurlijk speciaal voor Roel nog wat springfoto's gemaakt ;)

Dag 6
Vandaag een leuke en goedkope manier van sightseeing bedacht! Voor 20 eurocent p.p. zijn we vanaf Stanley (west Hong Kong Island) vanaf het beginpunt van de tram richting het oosten van het eiland gegaan! De trammetjes zien er heel leuk uit, ook weer net zoals de Engelse bus een dubbeldekker! Dus we zaten 1,5 uur bovenin en vooraan, dwars door het noorden van Hong Kong Island heen te rijden! Gewoon lekker zitten en rondkijken, net zoals zo'n een toerististenbus alleen dit is een stuk goedkoper en grappiger!
Eenmaal aangekomen op ons eindbestemming (Shau Kei Wan) bleek daar een interessant museum te zijn: Museum of coastal defense. Dit museum was gebouwd in het fort dat toentertijd werd gebruikt als onderdeel van de verdediging tijdens de strijd om Hong Kong in 1941. De 600 jaar historie van coastal defense (wat natuurlijk van groot belang voor het land is, aangezien het veel aanraking heeft met water) werd hier getoond!

Dag 7
Alweer ons laatste dagje Hong Kong, morgen gaan we richting Macau! Even een gokje wagen natuurlijk ;) In de ochtend maar meteen tickets voor de ferry naar Macau gekocht! Na grondig vooronderzoek hebben we de goedkoopste optie gevonden: Macau Dragon ;)
's Middags besloten we nog even ‘luxe' uit eten te gaan en te lunchen in één van de vele populaire dim sum restaurantjes, een erg leuke ervaring. Een prachtige zaal waar continu vrouwtjes rondrennen met hun karretjes met daarop dim sum (kleine gerechtjes/hapjes, zoals dumplings). Wanneer je wat lekkers ziet dan schiet je iemand aan en zij noteert dat op het bordje, dat op onze tafel ligt. Uiteraard nuttig je deze maaltijd, zoals het hoort, met thee. En zo zie je vele mensen, soms wel een hele middag, zich vermaken in zo'n restaurant! Erg lekker in ieder geval.
Aangezien het woensdag is en woensdag betekent dat alle museum gratis zijn, besloten we de rest van de middag te verblijven in het ‘Hong Kong museum of History'. Hier werd de hele geschiedenis getoond. Net zoals in Shanghai, ook hier weer een heel interactief museum met beeld, geluid en je wandelt als het ware door de geschiedenis heen. Echt een aanrader om te bezoeken als je in Hong Kong zit.

Geschiedenis Hong Kong
Hong Kong heeft een wilde geschiedenis met vele ups and downs, waar we bij langer na niet allemaal op ingaan.

De handel tussen die tussen Europa en China opgang kwam in de 19e eeuw, was in het begin erg lucratief voor beide partijen. Totdat China handelsbeperkingen instelde, zodat alleen in Kanton (Guangzhou) handel met Europeanen mogelijk was. Dit werd gedaan omdat China niet het gevoel had dat de handel een toegevoegde waarde had, China was namelijk zelfvoorzienend. De handel met Europa was in hun ogen alleen maar een gunst van China.
Door de handelsbeperkingen werd het voor de Britten niet meer rendabel om goedkoop geproduceerde consumentenproducten te verhandelen, die de gemiddelde Chinees kon kopen. Het werd zelfs zo erg dat Chinese thee alleen voor zilver werd verhandeld. De handel werd hierdoor natuurlijk erg scheef... De Britten kwamen toen op het lumineuze idee om opium (verkregen uit hun eigen plantages in India) te verhandelen met China. Hierdoor werd de handelsstroom van zilver weer omgedraaid, omdat de Britten nu eindelijk iets gevonden hadden wat de Chinezen graag wilden hebben en daar ook alles voor wilden neerleggen.
De Chinese overheid negeerde in eerste instantie het probleem, totdat het misbruik van drugs zich wijd over China verspreidde. Tot op den duur zoveel zilver het land uit vloeide en het drugsprobleem zo groot werd, dat de overheid wel moest ingrijpen. De Chinese overheid stuurde in 1839 een gezant naar Kanton om een einde te maken aan de opiumhandel. De Britten konden hier niet mee akkoord gaan en zijn na een aantal incidenten de oorlog gestart: the First Opium War. In 1841 is Hong Kong Island overgenomen door de Britten, waarna onder andere ook Shanghai volgde.
De Britten wilde de opiumhandel voortzetten en pleitte voor legalisatie, maar de Chinezen wilde hier alsnog niet in meewerken. Dit leidde tot the Second Opium War in 1856. Aan het einde van deze oorlog in 1860 namen de Britten ook bezit van Kowloon en in 1898 ook van The New Territories, deze mochten ze 99 jaar ‘leasen'. In de jaren hierop steeg het inwoneraantal enorm, met name door de vele Chinezen die naar Hong Kong vluchtte. Totdat in 1941 de Japanners Hong Kong binnen vielen en het land drie jaar en acht maanden bezet hielden. Tijdens deze jaren ging het ontzettend slecht met Hong Kong door hyperinflatie en voedselrantsoenering. Eind 1945 is het weer bevrijd, dankzij de Britse en Chinese troepen en kwam Hong Kong weer onder het Britse regime. Na deze oorlog floreerde Hong Kong tot een international financial service centre.

In 1997 was de 99-jarige lease van de Britten afgelopen en zou Hong Kong overgedragen worden aan China. Met dit in aantocht kwam er onrust in de markt. Daarom hebben de Britten en China al in 1984 afgesproken dat Hong Kong een SAR binnen China zou worden, een speciale administratieve regio. Hierdoor kon Hong Kong haar eigen regels en vrijemarkteconomie behouden voor de komende 50 jaar. Op 1 juli 1997 eindigde het Britse tijdperk in Hong Kong.

Dag 8
Vroeg opstaan om de boot van 8 uur te pakken naar Macau! Let's play the game!

Omi/opa Piet

hoi,
nou was ik kennelijk niet helemaal bij de tijd;maar zojuist ontving ik jullie HongKong-verslag,gedateerd 9 december.
een interessant verhaal maar ik zit een beetje met het tijdsverschil....
het zij zo.
goed,duidelijk,verslag;alsof wij er zelf bij waren.
bijzonder een film met de titel"Mannen die vrouwen haten".nooit geweten dat er dat soort mannen zijn...
wat zijn onze vrouwen(ieder de zijne)dan gelukkig!!!
goede reis verder,of gaan jullie straks nog verder terug in de tijd?
wij blijven jullie volgen.
groetjes van ons beiden.

Wouter en Yasmin

Beste opa en omi,

Het tijdsverschil zit als volgt: we lopen een beetje achter met schrijven, maar geven aan de verhalen wel de juiste data dat we daar waren! Dus we schrijven soort van in verleden tijd ;)

Leuk om jullie berichtje weer te lezen!

Liefs, Wouter en Yasmin

Thea & Aldert

Hallo wereldreizigers, wat een verhaal weer.
Ik heb de 3 boeken en dvd's van die Zweedse schrijver.
Ik vind het al leuk om Zweeds te horen en Engels ondertiteld. Nou ik ben benieuwd wat jullie nog meer mee gaan maken. Veel plezier.
Groetjes, Thea & Aldert

Fam. Brandsen

Goed om te lezen wat jullie nu weer gezien en meegemaakt hebben.
Het is alsof we er ook bij zijn, zo gedetailleerd schrijven jullie.
Geniet ervan.
liefs,

Colette van Triest

Hoi Wouter en Yasmin,

Jullie zullen vast al wel gehoord hebben dat Pieter en ik nu een stelletje zijn:-)

Ik heb net wat verhalen en foto's van jullie bekeken. Wat ontzettend gaaf wat jullie allemaal doen en zien! Leuk om te lezen. Ik ben wel jaloers hoor.
Leuk om jullie een keer te ontmoeten als jullie terug zijn van die geweldige reis. Ik wens jullie een hele goede reis verder.

groetjes,
Colette

Pieter

Hey Wouter en Yasmin,

Ik heb ook nog jullie verhaal doorgelezen. Leuke dingen weer mee gemaakt zeg! Leuk hè, Colette is erg assertief, zoals jullie zien :-) Als we allemaal weer in Nederland zijn lijkt 't me leuk om een keer uit eten te gaan met z'n alle.

X Pieter

Yasmin en Wouter

Hay Colette,

Jaa, we waren al aardig op de hoogte gebracht. ;) Maar we leven meer in het ' hier' (onze reis), dan in Nederland!

Maar natuurlijk als we met z'n allen weer in Nederland zijn, dan gaan we gezellig ergens een keertje uit eten!

Liefs