Wouter-Yasmin.reismee.nl

Macau

Met de boot vanuit Hong Kong zijn we terecht gekomen in de tweede Special Administrative Region (SAR) van China: Macau. Macau behoorde tot 1999 tot Portugal, maar tegenwoordig zwaaien de Chinezen (weer) de septor. Lang, lang geleden in 1535 kwamen de Portugezen voor het eerst aan in Macau, maar in 1557 gingen ze zich hier definitief settelen. Hierdoor werd Macau de eerste Europese nederzetting in het verre Oosten. Officieel werd het pas in 1887 een Portugese kolonie. 100 jaar later werd tussen de Portugezen en de Chinezen afgesproken dat Macau een SAR binnen China zou worden vanaf 20 december 1999. Al met al hebben de Portugezen een enorme invloed gehad op dit eiland en dat is onder andere dus ook te zien aan het feit dat er veel kerken te vinden zijn en Portugees één van de twee officiële talen is. Macau heeft, net zoals Hong Kong, haar eigen overheid, politie, paspoorten, visums, post en natuurlijk ook haar eigen munt: de Macau Pataca (MOP).

Zo, genoeg over de geschiedenis, op naar de tegenwoordige tijd. Een groot deel van Macau draait tegenwoordig voornamelijk om gokken. Het wordt ook niet voor niets ‘Las Vegas of Asia' genoemd. De casinowinsten in Macau zijn zelf hoger dan Las Vegas en de casino's zelf zijn enorm. Zo is het Venetian Macau het grootste hotel in Azië en is het ook qua oppervlakte het vijfde grootste gebouw ter wereld. Daarnaast heb je ook nog het oude, schattige centrum van Macau.

Er zijn jammer genoeg maar weinig goedkope slaapplekken in Macau. Je hebt natuurlijk alle casino's waar ook een hotel bij zit, maar die zijn alles behalve goedkoop te noemen. Dus we slapen bij Augusters lodge in het centrum. Dit is een soort van guesthouse midden in een appartementencomplex met twee/drie kamertjes waar gasten kunnen slapen. Wij slapen in een kamer met drie stapelbedden. De bedden waren een beetje wiebelig, dus elke keer als je onderbuurman/vrouw zich omdraaide, dan schudde het bed heerlijk heen en weer en kon je weer opnieuw proberen in slaap te vallen :) Een ander nadeel was het beddengoed, misschien hadden we toch beter onze zijden slaapzak kunnen gebruiken, want Yasmin heeft tot twee weken later nog steeds aan deze slaapplek moeten denken... Bed bugs... jeuk, jeuk, krab, krab!! Het meest positieve van ons guesthouse was de broodzaak Margaret's Café e Nata om de hoek, erg lekkere sandwiches hadden ze daar!

Dag 1
Aangekomen met de boot vanuit Hong Kong. Natuurlijk weer door de douane heen met de gebruikelijke formaliteiten. Buiten de aankomsthal doen we verwoede pogingen om een bus te vinden naar het centrum van Macau, welke bus was het ook alweer bus 13a, 13b? Geen idee meer... Dan maar een casino-bus pakken en hopen dat ze niet doorhebben dat we niet in hun casinohotel blijven slapen... Eenmaal aangekomen bij het casino stond er netjes een mannetje de bus op te wachten en die naar onze namen vroeg. Yasmin voelde zich weer lekker ongemakkelijk... gratis een bus pakken die eigenlijk niet voor jou bedoeld is. Dus toen zeiden we maar dat we toch niet in het casino gingen slapen en liepen we lekker cheapy met onze backpacks door naar ons hostel.
Na onze spullen gedropt te hebben in het hostel hebben we gelijk maar een wandeltocht door het historische centrum heen gemaakt. Sinds 2005 staat het centrum ook op UNESCO's werelderfgoedlijst, dus we keken onze ogen ook uit. Van het mooie Senado square, betegeld met typische Portugees straatmozaïek, met een blauw/witte kerstboom in het midden (het was tenslotte bijna kerst) tot aan de vele felgekleurde gebouwen aan het plein. Op de route komen we langs een aantal katholieke kerken en brengen we ook een bezoekje aan het Fortaleza do Monte, een mooi fort met kanonnen dat in 16de de eeuw gebouwd is ter verdediging. Het heeft onder andere een aanval van de Nederlanders goed volstaan in 1622! Nog even de geschiedenis opgesnoven in het Macau Museum en daarna natuurlijk ook de Ruins of St. Paul's bezocht: één van de iconen van Macau. Dit is een ruïne van een kerk waar alleen de voorgevel nog van overeind staat. Het was die dag aardig warm en onderweg hadden we dan ook twee ijsjes gekocht, achteraf bleek het ijsje van Wouter een rare smaak te hebben: iets van spliterwten ofzo. Gekke mensen in Macau, wie verzint het nou om dat in een ijsje te stoppen! De wandeltocht eindige bij de A-ma tempel en hier wisten ze het wierook verbranden op een nieuw hoogtepunt te zetten. Hier hingen ze meerdere opgerolde wierrookslangen aan het plafond. Voor mensen met astma/COPD geen aanrader...

's Avonds gingen we weer de hoogte in: een bezoekje aan de Macau Tower. Een 338 meter hoge zendmast, waar we weer op een adembenemende hoogte stonden van 223 meter. De toren is gebaseerd op de Sky Tower in Auckland (Nieuw-Zeeland), misschien ziet Pieter die nog :) We hadden met elkaar afgesproken dat wanneer we een groot bedrag zouden winnen in een casino dat we vanaf deze toren zouden bungeejumpen. Dit is namelijk werelds hoogste bungeejump ter wereld (233m), maar daar moet je dan ook flink voor betalen... (helaas niets gewonnen, dus wachten tot een volgende mooie gelegenheid zich voordoet).

Ons eerste dagje in Macau kan natuurlijk niet uitblijven zonder het bezoeken van een casino, dus allereerst naar het Wynn Macau casino. Een groot casino met veel te veel goktafels. Aan de voorkant van het casino een fonteinshow en binnenin staat de 'Golden Tree of Prosperity'. Dit is een soort van attractie voor Chinezen die hier komen gokken. Stel je een grote ruimte voor in het casino, de muziek begint en het plafond opent en er komt een 10x10-meter grote kroonluchter naar beneden zetten, vervolgens gaat de vloer open en komt er 20-meter grote gouden boom naar boven. Wanneer de boom omhoog komt zetten gooien alle Chinezen muntjes naar de boom, vooral aandoenlijk om oude Chinese omaatjes te zien waar deze attractie waarschijnlijk al een uitje op zich was. Maar ze zijn vast blij met deze Chineesjes, want zo zal dit miljoenenproject op den duur toch een beetje gecompenseerd kunnen worden.

Dag 2
De volgende dag startte we een bezoek aan Macau Fisherman's Wharf. Dit is een soort van attractiepark met nagebouwde steden, waaronder ook Amsterdam, Parijs en zelfs met een nagebouwde vulkaan! Net zoals wat ze in Las Vegas hebben en geeft een nog iets wat meer surrealistische draai aan het gokwereldje. Alleen bij aankomst was het compleet uitgestorven, de toegangspoorten waren gesloten en er was geen toerist te bekennen. Helaas geen idee waarom, maar wel erg jammer, want het scheen mooi te zijn.
Toen vervolgden we onze dag, dat zou bestaan uit casino hoppen! Erg handig, want tussen alle casino's gaan dus verschillende gratis bussen. Dus je kon mooi snel en goedkoop tussen de casino's zelf switchen! We begonnen bij Venetian Macau, eigenlijk was dat wel één van de mooiste (en nieuwste) casino's! Het casino zelf was erg groot en mooi, maar verder had het een gigantisch groot en luxe hotel en een nog veel groter oppervlak aan dure winkels! Maar het speciale was dat alles was verbouwd in de stijl van Venetië: kanalen met gondels erop, de winkels waren in typische huisjes gevestigd, het plafond was blauw met wolken geschilderd! Erg mooi om te zien! We kregen bij de ferry allemaal foldertjes met kortingsbonnen, dus die hebben we daar allemaal fijn even besteed. (gratis sleutelhangen, tweede koffie gratis, gratis voetbalspel, etc., etc.) Genoeg om je even te vermaken en een rondje te kunnen lopen! Verder zit er ook een vaste show van Cirque du Soleil in het gebouw. Yasmin werd alleen al enthousiast bij de gedachte, maar we hebben het dit keer maar overgeslagen. Het is toch wel erg duur en in Nederland hebben we tenslotte ook al een show bezocht.
Hierna in zo'n mooie gratis bus gehopt, eerst naar de ferry vervolgens weer een nieuwe bus pakken naar het volgende Casino... We hebben een kijkje genomen in Sandds, Casino Lisboa, Grand Emperor Casino en tot slot het meest opvallende gebouw: Grand Lisboa Casino. Dit casino zat in een gigantisch groot gebouw met het uiterlijk van een ananas. Prachtig casino om te zien, allemaal lekker kitscherig en een groot podium waar om het half uur optredens met halfnaakte dames plaatsvond.
Helaas moest Yasmin Wouter uit zijn droomwereldje helpen en hem uit het casino slepen om de bus richting de Chinese grens te halen! Eenmaal bij de grens aangekomen was het nog even slikken, want Yasmins tas werd gecontroleerd. Er zat niets spannends in de tas, wat tijdschriften en een Lonely Planet van Tibet, niets om je zorgen over te maken, toch? Na de verdere gebruikelijke controles en weer tig stempels rijker moesten we hard opzoek naar de bus richting Guangzhou. Maar wat een drukte daar: eindeloze hoeveelheden winkeltjes en busstops door elkaar en dan ook nog is op 3 verschillende niveaus vol gepropt met mensen! Busje uiteindelijk gevonden en we konden zelfs nog een half uur eerder dan geplant vertrekken, wat een flexibiliteit ;) China here we come again!

W.V.T.T.K.
Hierbij nog wat opvallende punten van Macau. Ook hier rijden de auto links, net zoals in Hong Kong. We hebben nog geen idee waarom... Elk jaar wordt Macau groter, door het opspuiten van land. Je kan in Macau bij elke winkel met drie aparte munten betalen: de Chinese Yuan, de Hong Kong dollar en natuurlijk de Macau Pataca. Ondanks dat de koersen van de munten aardig verschillen, worden ze allemaal als gelijkwaardig behandeld. Tot slot het meest frappante; In de casino's kan je niet gokken met de lokale munt, maar alleen met de Hong Kong dollar. PS: we hebben een paar keer gegokt en eigenlijk altijd verloren, behalve in Sandds, toen won Wouter een mooie Sandds-sjaal bij het rad van fortuin!

Fam.Brandsen

hoi hoi
leuk weer een verslag te lezen, zo zijn we weer op de hoogte.
Dat casino was zeker wel een belevenis met een plafond dat openklap, tjonge dat zal mooi geweest zijn
Veel plezier verder geniet ervan
we zien uit naar het volgende verslag
xxx